در قراردادهای مربوط حوزه به املاک، همیشه کلمات و اصطلاحات حقوقی خاصی وجود دارد که برای همه آشنا نیست. بنابراین اگر در حوزه املاک مشغول به کار نبوده و یا حقوقدان نباشید، حتما نیمی از متن قراردادهای ملکی برایتان ناآشنا خواهد بود. یک مشاور املاک حرفه‌ای می‌داند که دانستنی های حقوقی املاک نقشی مهم و اساسی در پیشرفت شغلی او دارند. او با نکات حقوقی املاک کاملا آشنایی داشته و به‌خوبی مشتریان را راهنمایی می‌کند. در مجموع، اطلاعات حقوقی مشاورین املاک به‌عنوان یکی از مزیت­های مهم آن‌ها شناخته می‌شود. در ادامه این مطلب، با مسائل مرسوم در بحث آموزش حقوقی املاک آشنا می‌شوید.

اهمیت اطلاعات حقوقی مشاورین املاک

قراردادهایی که در حوزه املاک منعقد می‌شوند، قراردادهایی بسیار مهم هستند. چراکه تعداد افرادی که مرتب درگیر آن هستند، زیاد است. لذا اگر تصمیم به اجاره یا فروش ملکی دارید، یا قصدتان ورود به مشاغل مربوط به حوزه املاک است، باید اصطلاحات این شغل و در واقع نکات حقوقی املاک را  به خوبی بلد باشید. هر چقدر اطلاعات حقوقی مشاورین املاک در بنگاه‌های املاک بیشتر باشد، به همان اندازه نیز راهنمای خوبی برای مشتریان خواهند بود.

نکات مهم حقوقی املاک

در بحث آموزش حقوقی املاک بهتر است بدانید که اطلاعات حقوقی یک مشاور املاک حرفه‌ای باید تقریبا نزدیک به یک کارشناس حقوقی در زمینه املاک باشد. اطلاعات حقوقی مشاورین املاک باید در همه زمینه‌ها و نیز انواع قراردادها، به‌مرور تکمیل شود. همراه بودن یک مشاور املاک حرفه‌ای در چالش‌های حقوقی تا حد زیادی به مشتری کمک می‌کند

البته گفتنی است که مشاوره نهایی را باید کارشناسان حقوقی ارائه کنند. به همین جهت حضور کارشناس حقوقی در آژانس املاک یک مزیت بزرگ محسوب می‌گردد و همچنین مشاور املاکی که خود مسلط به امور حقوقی باشد نعمتی است که هر دفتر املاکی از آن بهره مند نیست. در ادامه مطلب، با مرسوم‌ترین اصطلاحات و نکات حقوقی در حوزه املاک آشنا می‌شوید.

اموال منقول و غیرمنقول

اموال منقول به اموالی گفته می‌شود که امکان انتقال آن‌ها به فرد یا افراد دیگر وجود دارد، با این شرط که آنها قابلیت جابه جایی داشته باشند مانند خودرو یا حیوان. اموال غیرمنقول نیز اموالی هستند که جابه‌جایی آن‌ها به اشخاص امکان­پذیر است اما آنها را نمی توان از مکانی به مکان دیگر برد مانند زمین و خانه.

عین و منفعت

در ادامه بحث آموزش حقوقی املاک، به مالی که ماهیت مستقل دارد، عین می‌گویند. اما منفعت وابسته به مال دیگری است. اگر خانه و سکونت در آن را در اجاره‌نامه مدنظر بگیریم، خانه مانند عین موجر و مالک بوده و سکونت در آن، منفعت برای مستأجر یا خود مالک، است.

عرصه و اعیان

به زمین یک ملک، عرصه گفته می‌شود و هر آنچه که روی آن ساخته شود نیز اعیان نام دارد.

اجاره‌نامه

اجاره ­نامه به قراردادی گفته می‌شود که بین صاحب ملک (موجر) و اجاره‌کننده (مستأجر) تنظیم می‌شود. این قرارداد مفادی از جمله مشخصات طرفین، میزان اجاره‌بها، مدت اجاره، مورد اجاره و شرایط طرفین را نیز شامل می­شود.

ملک مجهول‌المالک

ملک مجهول­ المالک به ملکی گفته می‌شود که مطابق قانون ماده ۱۱ به ثبت عمومی گذاشته شده، ولی در مهلت مقرر نسبت به آن تقاضای ثبت نشده است و همانطور که از نام آن پیداست مالکیت دقیق آن مشخص نیست. به همین جهت آن ملک را مجهول‌المالک می‌نامند.

ملک مشاع و مفروز

املاک مشاع، سهم زیادی از چالش‌های حقوقی را برای فروشندگان و نیز خریداران ایجاد می‌کنند.

ملک مشاع به ملکی اطلاق می‌شود که دارای چند مالک است که هر یک از آن­ها، سهمی مشخص از شش‌دانگ دارند. البته این سهم از ملک مجزا از سهام دیگران نبوده و همه شرکا به نسبت سهم خود در هر ذره از ملک شریک هستند. به ملک مشاع، تقسیم و جدا شده ملک مفروز نیز گفته می­شود.

اقاله یا تفاسخ

گاهی اوقات در عقد قرارداد، طرفین بر اساس توافقی که از پیش انجام داده‌اند به فسخ قرارداد می‌پردازند. به این توافق، اقاله گفته می‌شود.

حق انتفاع

حق انتفاع یکی دیگر از نکات آموزش حقوقی املاک می باشد و این­گونه است که کشاورزی باغی را به مدت یک سال اجاره می‌کند و در قراردادی که با مالک آن باغ منعقد می‌کند، مکتوب می‌گردد که آن کشاورز  دارای حق انتفاع است. به این معنی که کشاورز می‌تواند از محصولات باغ در مدت زمانی که در قرارداد ذکر شده، استفاده نماید. در واقع حق انتفاع، تعریفی مانند اجاره دارد. بدین صورت که شخصی حق استفاده از مالی که متعلق به شخص دیگری است را در اختیار می‌گیرد.

سرقفلی

این مبحث تنها مربوط به املاک تجاری است. در قراردادی که بین موجر و مستأجر در املاک تجاری منعقد می‌گردد، در ابتدا مبلغی در صورت توافق بین طرفین ردوبدل می‌شود. مستأجر بعد از گذشت سال‌ها، ملکی را که هیچ نام و نشانی نداشته به سود و شهرت رسانده و بدین ترتیب در ملک شریک می‌شود.

وکالت تام، مقید و بلاعزل

وکالت تام  بدان معناست که موکل شخصی را به عنوان وکیل در تمام امور انتخاب کرده و وکیل اختیار انجام هر عملی را از سوی موکل خواهد داشت.

در وکالت مقید وکیل فقط اجازه انجام امر خاصی را از سوی موکل خود خواهد داشت.

وکالت بلاعزل نیز یکی از وکالت‌هایی است که امکان کلاهبرداری در آن وجود دارد. در این نوع وکالت، موکل که فروشنده مال است، به خریدار اختیار انتقال سند را می‌دهد. فروشنده هم نمی‌تواند این وکالت را فسخ نماید.

 مشارکت در ساخت

در ادامه مطلب آموزش حقوقی املاک، امکان دارد شما زمینی داشته باشید، اما توانایی ساخت‌وساز در آن را نداشته باشید. شخصی را پیدا می‌کنید که توانایی ساخت‌وساز را دارا بوده و با او شریک می‌شوید. در این صورت  قراردادی میان خود و او منعقد می‌کنید که به آن قرارداد مشارکت در ساخت گفته می‌شود. به این ترتیب با تکمیل شدن ساختمان و بر اساس توافقی که از قبل انجام داده‌اید، هر یک از سهمی مشخص برخوردار خواهید شد.

حقوق در املاک ایران

کلام آخر

همان­طور که می­دانید حوزه املاک بسیار وسیع و گسترده است. اما در مطالبی که ذکر شد، سعی کردیم شما عزیزان را با رایج‌ترین نکات و اصطلاحات آموزش حقوقی املاک آشنا سازیم. با این اطلاعات، اگر بار دیگر سند یا قرارداد خانه‌ای را خواندید، درباره متن و اصطلاحات حقوقی که در آن به کار رفته، آگاه خواهید بود.

آشنایی با این اصطلاحات و نکات، به شما به‌ عنوان یک مشاور املاک حرفه ­ای کمک زیادی می‌کند که مشاوره حقوقی کامل و جامع‌تری ارائه کنید. نکته مهم و قابل توجه این‌ که بخش حقوقی، تنها زیرمجموعه‌ای از اصطلاحات رایج مشاوران املاک را شامل می­شود و باید درباره تمامی موارد دیگر هم اطلاع داشته باشید.

سوال داری شمارتو بذار

هر سوالی داری بپرس حداکثر تا پایان وقت اداری امروز بهت زنگ میزنیم

برای دوستات بفرست

قیمت شکنی

چجوری قیمت شکنی کنیم؟

حتماً شما هم با فروشنده‌هایی روبرو شده‌اید که توقع دارند ملکشان را بالاتر از ارزشی که دارد بفروشید. کار کردن بر روی فایلی که فروشنده قیمت بالایی بر روی ملک خود گذاشته است، کار بسیار سخت و دشواری است و اگر چند راهکاری که برای قیمت شکنی در املاک وجود دارد، بلد نباشید به احتمال بسیار زیاد در فروش این ملک‌ها شکست می‌خورید.

توضیحات بیشتر »

چگونه مشاور املاک وفادار استخدام کنیم؟

یکی از دغدغه‌های اصلی یک دفتر مشاور املاک استخدام نیروی متعهد و وفادار است. امروزه با گسترش شغل بنگاه‌های املاک و تبدیل آن به یک کسب پر‌درآمد، مدیران املاک به دنبال جذب نیروی کار هستند. یک تیم حرفه‌ای مشاوران املاک چگونه می‌تواند یک مشاور ملک وفادار استخدام کند؟ این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا یک نیروی نا‌کارآمد یا فردی که غیر قابل اطمینان و فقط به فکر منافع شخصی خود باشد ضربه مهلکی به کل آن سیستم می‌زند و می‌تواند اعتبار چندین سال را بر باد دهد. پس در ادامه به پاسخ سوال فوق می‌پردازیم.

توضیحات بیشتر »
مشاور املاک

نکات مهمی که هر مشاور املاکی باید بداند

هر مشاور املاکی که مدتهاست در این شغل مشغول به فعالیت است، احتمالا دلش می‌خواهد که در زمینه‌های مختلف یادگیری داشته باشد و بتواند خیلی سریع پیشرفت کند. نکات بسیار زیادی در زمینه‌ی حرفه‌ی املاک وجود دارد که بسیاری از مدیران املاک و مشاورین آن را می‌دانند. اما برخی موارد که بسیاری از آن‌ها نکات کلیدی هم هستند شاید اصلا به گوشتان نخورده باشد و اگر انجامشان بدهید نتایجی فوق العاده شگفت‌انگیز از آنها می‌بینید.

توضیحات بیشتر »
سبد خرید

در مورد دوره‌ها سوال داری

شمارتو بزار :

Call Now Button