برخلاف آنچه به نظر می‌رسد بازار مسکن امسال فرصت زیادی برای تغییر پیدا نخواهد کرد. تورم مسکن در حال حاضر حدود ۱۳ درصد جلوتر از تورم عمومی است در نتیجه باید از سرعت خود کم کند چرا که تا وقتی مشتریان نتوانند معامله کنند هیچ عدد و رقمی در ذهن فروشنده کارایی ندارد. صاحب خانه‌ها هم باید مراقب باشند چرا که دستمزدها رشد ۲۷ درصدی دارند و در چنین شرایطی بعد از این مدت از سال، بازار مسکن هنوز از خواب بیدار نشده است.

 قیمت مسکن همچنان به سستی و رخوت خود ادامه می‌دهد. آنچه مشخص است تا نیمه خرداد، این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی که  مستاجر و صاحبخانه برای انجام مذاکره اقدام نکنند. برای پیش‌بینی بازار مسکن با ما همراه باشید.

قیمت مسکن به کجا خواهد رسید؟

عواملی که به طور سنتی روی بازار مسکن تاثیر دارند، نرخ ارز و نرخ تورم هستند. امسال هر دوی این عوامل توان خود را از دست داده و فعلاً کارایی ندارند. سال گذشته تورم حدود ۴۷ درصد و تورم نقطه به نقطه ۵۳ درصد و تورم مسکن در تهران ۶۶ درصد بوده است. بنابراین قیمت مسکن در پایتخت کشور تا همین الان هم ۱۳ درصد بالاتر از میانگین سایر کالاهای موجود است.

 با توجه به اینکه توان مردم در پایین‌ترین سطح قرار دارد و بیشتر واحدهایی که در شهر تهران برای فروش عرضه می‌شوند، متراژهای بالایی دارند، رشد بیشتر مسکن پیش‌بینی نخواهد شد.

خرید و فروش و پیشبینی بازار مسکن

به طور کلی قشرهای مختلف جامعه با هدف سرمایه‌گذاری مطمئن نسبت به خرید و فروش مسکن اقدام می‌کنند. مسکن از معدود بازارهای جذابی است که بخش اعظمی از سرمایه افراد را جذب کرده و در سال‌های گذشته طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در سنوات گذشته  سود دهی بالای این بازار بیشتر موجب رونق بازار شده است اما با گذشت زمان فراز و نشیب‌های بسیاری در جذب و تمایل افراد برای سرمایه‌گذاری در این بازار به وجود آمده است.

 وضعیت اقتصادی، میزان ساخت‌وساز، درآمد، نرخ تورم و دلار و عوامل دیگر بر رکود و رونق این بازار تأثیرگذار بوده است.

بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ چگونه بوده است؟

در این سال از جمله مسائل پر بحث و حاشیه در کشور، پیشبینی بازار مسکن بود. با آغاز سال و رشد اندک قیمت‌ها، توقع برای رشد این بازار به وجود آمد. بعد از آنکه دولت سیزدهم روی کار آمد و کاهش قیمت مسکن را نوید داد قطع به یقین رونق خرید و فروش به نیمسال دوم موکول شد. در این میان نوسانات ارز، قیمت آهن و مقاطع فولادی بلاتکلیفی بیشتری به معاملات داد.

وجه اشتراک دوره‌های رکود بازار مسکن، پایین آمدن قدرت خریدار است. رشد بی‌رویه قیمت‌ها در ماه‌های متمادی در کنار عدم تغییر وضعیت درآمد مردم خانه‌دار شدن را برای بسیاری از افراد ناممکن کرده است.

منطقی است که تا تغییری در توان خریدار رخ ندهد و قیمت‌ها کاهش پیدا نکنند، رکود هم به پایان نمی‌رسد. در کنار این مسائل، تلاش دولت برای رفع این مشکلات هم قطعا تأثیرگذار است.

قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ به چه عواملی بستگی دارد؟

در سال ۱۴۰۲ عواملی چون انتظارات تورم، نقدینگی، رکود عرض خانه، بورس تهران، هزینه‌های مربوط به ساخت، بازار ارز، تورم عمومی و ریسک غیر اقتصادی بر قیمت مسکن تاثیرگذار هستند. در این میان رشد نقدینگی و نقش تورم مسکن بسیار اهمیت دارند. بر اساس معادلات اقتصادی هرچه نقدینگی رشد کند تقاضای خرید تحریک شده و در نتیجه قیمت‌ها هم رشد می‌کنند.

عوامل کلی تاثیرگذار بر پیش‌بینی بازار مسکن

با افزایش روزافزون جمعیت و توسعه شهرنشینی، فعالیت‌های ساختمانی هم گسترش پیدا کرده‌اند تا جایی که بخش مهمی از اشتغال کشور معطوف به این صنعت است و در واقع این بازار بخش اعظمی از سرمایه را به خود اختصاص می‌دهد.

 با توجه به اتفاقاتی در سال‌های گذشته در خصوص هزینه‌های خانه‌دار شدن در تهران و سایر شهرهای کشور اتفاق افتاده است، انتظارات پیش‌بینی قیمت مسکن متفاوت شده است. بازار ریسک‌پذیر مسکن، سرمایه‌گذاری را هم تحت تاثیر قرار داده است.

در چند سال اخیر رشد قیمت مسکن موجب شده است تا افراد با تفکر اینکه هر معامله‌ای در این بازار باعث منفعت است، سرمایه خود را وارد این بازار کنند. اما باید بدانید که بدون داشتن تجربه و اطلاعات کافی نمی‌توان به نتیجه مثبت دست پیدا کرد. عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری بازار مسکن شامل موارد زیر می‌شود:

 نرخ تورم، قدرت خرید مشتریان، اقتصاد کلان، تعداد ساخت‌وسازهای انجام شده، وضعیت بازارهای موازی مانند ارز و طلا و…

سخن آخر

 خرید و فروش مسکن در گذشته‌ مانند زمان حال نبوده است. در واقع به علت پیشرفت بازارهای موازی و گردش پول، تعداد متغیرهای که بر پیش‌بینی بازار مسکن و قیمت آن تأثیرگذار هستند افزایش پیدا کرده است.

با توجه موارد گفته شده اگر قصد خرید مسکن را دارید ابتدا اطلاعات کافی را کسب کنید، با متخصصین مربوطه مشورت کنید تا بتوانید یک خرید مطمئن داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از راهنمایی‌های کارشناسان ما می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

سوال داری شمارتو بذار

هر سوالی داری بپرس حداکثر تا پایان وقت اداری امروز بهت زنگ میزنیم

برای دوستات بفرست

پاسخدهی سریع

به سرعت به مشتریان خود پاسخ دهید

قطعا یکی از اصلی‌ترین رکن‌های موفقیت در شغل مشاور املاک، ارتباط با مشتری است. بنابراین اگر شما نیز قصد دارید در آینده به عنوان یک مشاور ملکی موفق شناخته شوید، سعی کنید بر روی ارتباطات انسانی‌تان کار کنید. توجه داشته باشید که این فرآیند هیچ ربطی به زبان نداشته و فقط به شناخت خواسته‌ها و سلیقه‌های مشتریان وابسته است و در نهایت بر افزایش درآمد شما نیز تأثیرات خاص خود را دارد. گفتنی است که تمامی مشتریان خواهان پاسخ‌های سریع هستند…

توضیحات بیشتر »
مذاکره مشاور املاک

قوی ترین نکات مذاکره برای مشاورین املاک     

اگر در رفتار مشاوران املاکی که خوب می‌فروشند، دقت کنید متوجه می‌شوید که این افراد نکات مهم مذاکره مشاور املاک را به خوبی می‌شناسند، می‌دانند و به آن عمل می‌کنند. مذاکره‌گران در روند فروش ملک خریدار، فروشنده و مشاور املاک هستند که هر کدام آنان به خصوص دو طرف اصلی معامله سعی بر رسیدن به خواسته‌های خود دارد. اگر می‌خواهید از تجربه سال‌ها آزمون و خطای دفاتر املاک متعدد که امروزه حرفی برای سخن گفتن دارند استفاده کنید، خواندن این مقاله به شما توصیه می‌گردد.

توضیحات بیشتر »
معاملات مشاورین املاک

راحت‌ترین روش های معاملات املاک

بزرگ‌ترین دغدغه افرادی که قصد فروش ملک را دارند، یافتن راه‌هایی مطمئن و راحت برای فروش ملک است. معمولاً روش های فروش ملک مختلفی وجود دارد که افراد با استناد به آن‌ها می‌توانند ملک خود را به راحتی بفروشند. اگر شما هم به دنبال اطلاعاتی در مورد راحت‌ترین روش‌های معاملات املاک در فروش ملک هستید حتماً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. روش‌های متعددی برای فروش ملک وجود دارند که هر کدام از آن‌ها دارای نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود هستند…

توضیحات بیشتر »
منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

در مورد دوره‌ها سوال داری

شمارتو بزار :

Call Now Button