اگر شما هم در دفتر مشاوره املاک فعالیت می‌کنید به خوبی می‌دانید که فروش هر نوع ملکی، قواعد مربوط به خود را دارد. به همین دلیل باید بر اساس نوع ملک، تکنیک‌های مختلفی را برای فروش آن به کار برد. در این مقاله قصد داریم روش فروش ملک اداری را به شما آموزش دهیم، با ما همراه باشید.

انواع ملک‌ های اداری کدام‌اند؟

در واقع سه نوع ملک وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به دفاتر اداری تبدیل کرد:

  • ملک‌هایی که در سند آن‌ها قید شده است که کاربری اداری دارند. شما به راحتی می‌توانید هر نوع دفتر اداری را در آن راه انداخته و حتی اجازه دارید تا تابلویی بر سر در آن نصب کنید. البته توجه داشته باشید که املاک با کاربری اداری قیمت بیشتری دارند.
  • ملک‌هایی که در سندشان کاربری مسکونی دارند اما با توجه به موقعیت خود می‌توان از آن‌ها برای راه‌اندازی دفاتر کار استفاده کرد. بر اساس قوانین، مالک تنها می‌تواند مشاغلی خاص را در این املاک مستقر کند وگرنه ممکن است توسط شهرداری پلمب شود.
  • ملک‌هایی که کاربری آن‌ها مسکونی است و موقعیت خوبی هم ندارند اما برخی از صاحبان کسب‌وکارها برای شروع فعالیت خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. در این املاک نیز تنها می‌توانید چند کسب‌وکار خاص را راه‌اندازی کنید و بزرگ‌ترین مزیت آن‌ها قیمت پایینشان است.

قبل از خرید و فروش ملک اداری این نکات را بخوانید

قبل از هر کار باید نیاز مشتری را شناخته و کسب‌وکار او را جویا شوید. اگر مشتری شما می‌خواهد یکی از مشاغل دفتر مهندسی، دفتر وکالت، دفتر مجله، دفتر ازدواج و طلاق، دفتر روزنامه یا مطب پزشکی را در ملک راه‌اندازی کند الزامی نیست که حتماً ملک با سند اداری را خریداری نماید.

شما می‌توانید با ارائه فایل‌های مسکونی با موقعیت خوب و قیمت مناسب، ملکی را برای راه‌اندازی شغلش به او بفروشید. البته توجه کنید که اگر قرار است از ساختمانی مسکونی برای مصارف تجاری یا اداری استفاده شود، املاکی در اولویت هستند که سایر واحد‌ها نیز مسکونی نبوده و به صورت اداری باشند وگرنه ممکن است دیر یا زود مشتری شما با حالتی ناراضی به شما مراجعه کرده و خواهان فروش یا تعویض ملک شود.

به هر حال اعتبار یک مشاور املاک بزرگ‌ترین سرمایه اوست و نباید معامله‌ای انجام دهید که اعتبار شما را زیر سؤال ببرد. اگر هم مشتری شما شغلی غیر از مواردی که ذکر شد را دارد فقط به او فایل‌هایی معرفی کنید که در سند آن‌ها، کاربری اداری ثبت شده است.

خرید و فروش املاک اداری چه قوانینی دارد؟

اگر شما هم به عنوان یک مشاور املاک در حال انجام معاملات املاک اداری هستید باید با نکات قانونی و حقوقی آن آشنایی داشته باشید تا بتوانید مشتریان خود را نیز متقاعد کرده و معامله‌ای به اصطلاح شیرین را در این زمینه انجام دهید. برخی از این قوانین برای فروش ملک اداری عبارت‌اند از:

  • خریدوفروش ملک اداری با سند یا بدون سند رسمی: قبل از هر کار باید خریدار را از وضعیت ثبتی ملک آگاه کرد یعنی باید سند رسمی با کاربری اداری را به او نشان داده تا خیالش راحت شود. وگرنه باید اطلاعاتی مانند دارا بودن پایان کار شهرداری، هویت فروشنده، عدم اشاعه واحد اداری با ملکی مسکونی و غیره را به او ارائه داده و تصمیم نهایی را بر عهده او بگذارید. به هر حال برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار باید ملکی در اختیار داشت که بدون مجوز ساخته نشده و یا جریمه تخلف آن توسط فروشنده به شهرداری پرداخت شده باشد. این‌ها همه مواردی است که در صورت معامله املاک اداری فاقد سند باید رعایت کنید.
  • وضعیت انشعابات برق، آب و گاز: اگر می‌خواهید بدانید که اکثر اختلافات در معامله املاک اداری از کجا ناشی می شود، باید به شما بگوییم که قسمت بزرگی از آن‌ها مربوط به انشعابات برق، آب و گاز است. اگر این انشعابات به صورت مجزا هستند باید در قرارداد آن را ذکر کرده و اگر هم مشاع هستند باید شماره پروانه تفکیک انشعاب در قرارداد ذکر و بدهی‌های قبلی آن توسط فروشنده تسویه شود.
  • بررسی پارکینگ و انباری مشاع یا مجزا: یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام معامله یک ملک اداری باید تعیین تکلیف شود، وضعیت انباری و پارکینگ است. اگر این ملک دارای این امکانات به طور اختصاصی باشد باید بر اساس اطلاعاتی که در سند قید شده است، قرارداد را تکمیل کرد. اگر هم پارکینگ و انباری مشاع است باید شرایط استفاده واحدهای مختلف و حدود هر یک در قرارداد ذکر شود. توجه کنید که اگر فروشنده تا کنون قواعدی را برای استفاده از این دو مورد رعایت می‌کرده است اعتبار آن‌ها تا زمان فروش بوده و پس از آن خریدار وظیفه‌ای برای عمل به این شرایط ندارد و اختیار این را دارد که به آن‌ها عمل کرده یا از انجام آن‌ها سر باز زند. البته توجه داشته باشید برخی از شرایط در املاک مشاع همچنان باید توسط خریدار نیز رعایت شود.
  • وضعیت سرقفلی: همان‌طور که می‌دانید املاک اداری و تجاری حق سرقفلی دارند و اگر فروشنده این امتیاز را به فرد دیگری منتقل کرده باشد باید خریدار را در جریان گذاشته و این مورد نیز در قرارداد فروش ملک ذکر شود. حق سرقفلی به ذی‌نفع آن تعلق دارد و از نظر قانونی قابل اسقاط نیست مگر اینکه قصد فروش آن به مالک جدید را داشته باشد. پس باید وضعیت سرقفلی به طور کامل در قرارداد شرح داده شود تا اگر خلاف آن در آینده ثابت شد خریدار بتواند از وجه التزام قرارداد استفاده کرده و قرارداد را فسخ کند. همچنین خسارت خود را نیز از فروشنده بگیرد.

چگونه یک ملک اداری را آگهی کنیم؟

در پایان قصد داریم تا شما را با روش درست آگهی کردن املاک اداری آشنا نماییم. در واقع شما باید در آگهی خود به چند پارامتر مهم و تأثیرگذار اشاره کرده و توجه خریداران را به خود جلب کنید:

  • نوع کاربری ملک
  • متراژ مفید ملک
  • قیمت نهایی آن
  • نوع آگهی یعنی فروش یا استیجاری بودن آن
  • وضعیت آگهی‌دهنده
  • ملک‌های سنددار با فاقد سند رسمی
  • موقعیت جغرافیایی ملک
  • عکس‌هایی واضح از تمام امکانات ملک اداری

نتیجه‌گیری

در هنگام خرید و فروش ملک‌های اداری باید به نکات و قواعدی توجه داشته باشید که ممکن است در موارد مسکونی اهمیت چندانی نداشته باشند به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم شما را با اصول مهم در قرارداد فروش ملک اداری آشنا کنیم، امیدواریم این مطالب برای شما به عنوان یک مشاور املاک موفق مفید بوده و بتوانید با استفاده از آن به درآمد و اعتبار بالایی برسید.

سوال داری شمارتو بذار

هر سوالی داری بپرس حداکثر تا پایان وقت اداری امروز بهت زنگ میزنیم

برای دوستات بفرست

جذب مشتری

راه‌های جذب مشتری در املاک

موفقیت در هر کار و رشته‌ای نیازمند جذب تعداد زیادی مشتری است. هر چقدر تعداد مشتری و نوع سلیقه‌های آن‌ها بیشتر باشد موفقیت در کسب‌وکار هم بیشتر است. به همین خاطر به منظور افزایش تعداد مشتری‌ها باید با شیوه‌ها و ترفندهای گوناگون آشنا بود و از آن‌ها استفاده کرد. در این مقاله سعی شده است تا راه‌های جذب مشتری در املاک آورده شود. با ما همراه باشید…

توضیحات بیشتر »
پرزنت مشتری

آموزش کامل پرزنت مشتری در املاک

مشاورین املاک در برخورد با مشتریان باید به رفتار و حرکات خود دقت زیاد و برخورد شایسته‌ای با آن‌ها داشته باشند. اعتبار یک مشاور املاکی به برخورد صحیح با مشتری وابسته است. آموختن مهارت‌های ارتباطی با ارباب رجوع می‌تواند بسیار تاثیرگذار و کمک‌کننده باشد. معامله‌ای رضایت‌بخش است که ارتباط مثبت برقرار شود و مشتری احساس راحتی نماید. یکی از مهارت‌های مهم برای مشاور املاک خوب گوش دادن و خوب حرف زدن است.

توضیحات بیشتر »
اعتمادسازی

شیوه‌های اعتماد سازی در مشاورین املاک

امروزه با رونق گرفتن بازار خرید و فروش املاک داخلی و خارجی مشاغل زیادی پیرامون این بازار به‌وجود آمده است که بر خلاف تصور عموم به مهارت‌های ویژه‌ای نیاز دارد. یکی از این شغل‌های کلیدی را مشاورین املاک در دست دارند که موفقیت در آن  نیازمند آموزش‌های مختص به خود می‌باشد. طیف وسیعی از این آموزش‌ها وجود دارد؛ امّا مهم‌ترین بخش آن‌ها چیست؟ چه تکنیک‌هایی دارد و قرار است کجا به‌کار مشاورین املاک بیاید؟

توضیحات بیشتر »
سبد خرید

در مورد دوره‌ها سوال داری

شمارتو بزار :

Call Now Button