هر فردی که بخواهد برای استفاده شخصی یا صرفا به قصد سرمایه‌گذاری، اقدام به خرید زمین کند نیازمند علم آن است. مشغله‌های زندگی و نداشتن تخصص کافی در این زمینه سبب می‌شود افراد این مسئولیت مهم را به مشاوران املاک بسپارند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است یک زمین باید چه مشخصات و آیتم‌هایی را دارا باشد تا مشاور بتواند مشتری را به این معامله مطمئن کند؟ در این بحث به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

ویژگی‌های قابل بررسی زمین

یک زمین باید از تمام جوانب مورد بررسی قرار گیرد و هیچگونه مشکل حقوقی یا مربوط به سند نداشته باشد و کاربری آن مشخص باشد. در این قسمت به ویژگی‌های یک زمین اشاره می‌کنیم:

  • موقعیت جغرافیایی و ظاهری زمین

مشتری به عنوان سرمایه‌گذار و مشاور املاک به عنوان کارشناس باید ابعاد زمین و نواقص آن، همچنین جهت قرارگیری و برهای زمین را کامل استخراج کند. شما باید بدانید که آن منطقه جغرافیایی چه نوع کاربری دارد. به عنوان مثال جزو بافت شهری یا روستایی است؟ تجاری محسوب می‌شود یا خیر؟

  • تحقیق درباره مجوزهای ساخت و ساز

مشاور باید تحقیق کند که زمین مورد نظر مجوز ساخت دارد؟ یعنی اگر مشتری بخواهد اقدام به ساخت یا بهره‌وری از زمین را آغاز کند، شهرداری این امکان را به او می‌دهد؟ اسناد مربوط به زمین و خلافی‌های آن باید ریزبینانه بررسی شود. این ویژگی از این بابت قابل اهمیت است که با استفاده از اشراف به وجود یا عدم مجوز ساخت و ساز، مشتری تصمیم بگیرد همچنان خواهان زمین است؟ باید در این زمینه ها دقت بسیار زیادی داشته باشید.

  • تمرکز بر رشد منطقه زمین

از دیگر خصوصیات در رابطه با زمین دانستن آینده آن است. مشاور املاک مورد اطمینان و حرفه‌ای استعلامات لازم این مبحث را انجام می‌دهد. همچنین بسته به اینکه خریدار در کدام قسمت از کشور اقدام به خرید زمین می‌کند، رشد آن متفاوت است اما به طور کلی مناطق ییلاقی اطراف کلان‌شهرها، زمین‌های اطراف تهران و مناطق شمال کشور پرطرفدارترین مناطق مورد توجه مشتریان است.

  • شرایط پرداخت قیمت

یکی از ویژگی‌های زمین شرایط پرداخت و تسویه آن است. این امر معمولا به صورت توافقی انجام می‌شود اما بهتر است پرداخت یکجا نداشته باشید. حدود 3/1 از قیمت در زمان خرید، 3/1 هنگام تحویل زمین و الباقی در زمان انتقال سند با راهنمایی مشاور، عرف کلی پرداخت است.

  • هدف نهان مشتری

مشاور باید بداند که هدف بعدی مشتری از خرید زمین چیست و آن را هموار کند. این آیتم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خرید زمین است زیرا با توجه به کاربری ملک که معمولا از طرف شهرداری تخصیص داده می‌شود، ارزش و منفعت زمین تعیین می‌گردد.

مراحل خرید زمین

سرمایه‌گذار اول مشاور را انتخاب و بقیه کار را به عهده او می‌گذارد پس مراحل زیر را طی می‌شود:

  • اولین قدم یافتن یک مشاور متخصص و باتجربه است.
  • مشاور حداقل و حداکثر بودجه‌ای که مشتری می‌تواند تخصیص دهد را در نظر می‌گیرد.
  • تحقیقات لازم در مورد منطقه مورد علاقه مشتری یا مورد پیشنهاد مشاور، انجام می‌شود.
  • هدف خرید تعیین و استعلامات لازم برای موارد منتخب صورت می‌پذیرد.
  • مدارک زمین منتخب، مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت صحت، طرفین پای معامله محضری می‌روند.

مدارک خرید زمین

  • قولنامه در گام اول و سند برای ثبت دفتری
  • استعلام سند و قید کردن نحوه پرداخت
  • دریافت مبایعه نامه با کد رهگیری
  • استعلام مبایعه نامه و ممنوع الخروج نبودن طرفین معامله
  • استعلام سازمان‌های دولتی ( ویژه تعیین کاربری زمین )
  • تطبیق موقعیت مکانی اصل زمین با سند
  • تهیه صورت‌جلسه تحویل زمین

نباید‌های خرید زمین

همچنان که مشاور به بررسی ویژگی‌ها و مزایای یک زمین می‌پردازد، باید به نبایدهای خرید زمین نیز توجه کند. در این قسمت نقش مشاور بسیار مهم است زیرا اگر صاحب زمین شیاد یا کلاهبردار باشد فقط پیگیری‌های کارشناس ملک می‌تواند آن را دریابد. با هم چند مورد اصلی را مرور می‌کنیم:

  • دقت شود زمین در رهن یا وثیقه یا توقیف نباشد.
  • زمین قولنامه‌ای باید حتما تک برگ سند داشته باشد.
  • تسویه در چند مرحله انجام شود.
  • کدپستی ده رقمی ملک از اداره پست گرفته شود.
  • اگر زمین مورد نظر ارث است باید گواهی انحصار وراثت را دارا باشد.
  • مبایعه نامه علاوه بر مهر شورا، دارای کد رهگیری است.

فروش زمین

سخن پایانی

زمانی که یک فرد اقدام به خرید زمین می‌کند به طور قطع از خرید آن یکی از این دو هدف را دارد. در مورد اول مشتری به دنبال ساخت و ساز در آن منطقه است و دلیل دیگر سرمایه‌گذاری در طی زمان می‌تواند دلیل خرید مشتری باشد. دقت کافی کارشناس فروش ملک می‌تواند باعث سودآوری بالایی شود و رعایت نکردن نکات مهم خرید زمین نیز قادر است ضربه بزرگی به افراد شود. کلاهبرداران و شیادان بسیاری در کمین یک فرصت مناسب هستند تا از سرمایه افراد سو‌استفاده کنند اما مشاور ملک متخصص و حرفه‌ای نه تنها از این آسیب‌ها جلوگیری می‌کند بلکه سبب منفعت و سودآوری صحیح مشتری می‌شود. همچنین با رفتار آگاهانه اعتبار و محبوبیت خود بین مشتریان را افزایش می‌دهد. با شرکت در دوره های آکادمی آموزش املاک ابراهیمی می توانید به صورت حرفه ای در زمینه ی فروش و بازاریابی ملک مسلط شوید و ارتباط بهتری با مشتریان خود پیدا کنید. 

سوال داری شمارتو بذار

هر سوالی داری بپرس حداکثر تا پایان وقت اداری امروز بهت زنگ میزنیم

برای دوستات بفرست

فایل سازی در املاک

فایل سازی در املاک

فایل سازی در املاک یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که مشاوران املاک باید در طول فرآیند خرید و فروش ملک انجام دهند. فایل‌بندی در املاک به معنای جمع‌آوری و مدیریت تمامی مدارک و اسناد مربوط به ملک است. این فایل شامل اسناد قانونی، مالی، فنی و تاریخی مربوط به ملک می‌باشد. در این مقاله به بررسی اهمیت فایل سازی در املاک، نحوه ساخت و مدیریت فایل و روش‌های بهبود فایل سازی پرداخته می‌شود.

توضیحات بیشتر »
اولین هفته کاری شغل مشاوری املاک

نکات اولین هفته کاری در مشاوری املاک

اگر به دنبال شغلی پر‌درآمد هستید، فقط کافی است سری به سایت‌های مختلف گوگل بزنید تا با شغل مشاوری املاک در این فهرست روبرو شوید. به همین منظور اکثر افراد به این شغل پر‌درآمد و هیجان‌انگیز روی می‌آورند؛ حال می‌خواهد شغل اصلی آن‌ها باشد یا شغل دومشان…اگر شما هم قصد دارید وارد این حوزه کاری شوید، قطعا با این سوال روبرو می‌شوید که در اولین هفته کاری شغل مشاوری املاک باید به چه نکاتی توجه کرد؟! گفتنی است که این نکات تمامی جوانب شغل مشاوری املاک را در بر می‌گیرد.

توضیحات بیشتر »
فروش تلفنی

فروش تلفنی املاک چیست؟

تماس تلفنی، فرایندی است برای بازاریابی و دریافت فایل از عموم مردم، این امر محدودیتی در تعداد افراد ندارد و می‌توان با استفاده از آن تا جایی که زمان اجازه می‌دهد مشتری‌یابی کرد. جهت پوشش همه جانبه پیشرفت در بازار، در این مطلب راه و رسم بازاریابی و فروش تلفنی ملک را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

توضیحات بیشتر »
سبد خرید

در مورد دوره‌ها سوال داری

شمارتو بزار :

Call Now Button