امروزه با وجود مشکلات اقتصادی در جامعه، خرید ملک که قسمت عمده‌ آن خانه است کمی سخت شده است. وقتی یک فرد یا خانواده قدرت خرید پیدا می‌کند، اولین دغدغه‌ای که مدنظر دارد قیمت منصفانه است. در واقع هر فردی چه خریدار، چه فروشنده و حتی کسی که قصد خرید و فروش ندارد قیمت اصلی ملک برایش اهمیت دارد. دلیل این مهم به این بر‌می‌گردد که فرد گاها با تمام سرمایه و اندوخته‌ یک عمر زندگی وارد معامله می‌شود و نگرانی مربوط حق اوست. قیمت گذاری ملک، با توجه به شرایط بازار به یک کارشناس خبره و مورد اطمینان نیاز دارد تا آگاهی لازم را داشته باشد.

 این موضوع در مورد اجاره‌ ملک نیز مصداق دارد، یعنی یک فرد باید از لحاظ قیمت بر اوضاع واقف باشد و بداند چگونه وارد معامله شود، خواه مالک باشد، خواه مستاجر. در ادامه با ما همراه باشید.

نحوه‌ قیمت گذاری ملک

برخلاف تصور بعضی از افراد با استناد به مثل معروف: چهار دیواری اختیاری، که گمان می‌کنند قیمت گذاری ملک دست خودشان بوده باید گفت، این تصور کاملا اشتباه است. این کار به متغیرهای مختلفی وابسته می‌باشد، بنابراین به یک روش حرفه‌ای و دقیق نیاز داریم که به یک قیمت منصفانه برسیم.

کارشناسی ملک یعنی مجموعه‌ تخصص، تحقیق، تجربه، وجدان کاری و در جریان اخبار به‌روز ملک بودن، از عهده‌ فردی متعهد و مدیر بر‌می‌آید. وظیفه کارشناسی و قیمت گذاری ملک بر عهده مشاور املاک است، زیرا فروشنده و خریدار هردو سرمایه‌‌ خود را هرچند در جریان قیمت باشند، باز در اختیار املاک می‌گذارند.

آشنایی با نکات مهم در قیمت گذاری ملک

در قیمت گذاری ملک، عوامل و متغیرهای مختلفی دخیل هستند، در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

موقعیت ملک

موقعیت، محله یا لوکیشن ملک تاثیر خود را بدین گونه روی قیمت ملک می‌گذارد که، اگر دو ملک از هر لحاظ شرایط یکسانی داشته اما در دو لوکیشن متفاوت باشند، تفاوت قیمت از زمین تا آسمان می‌شود. به عنوان مثال موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی، در محله‌ شلوغ و پرترافیک بودن، نزدیک بودن مسجد، مدرسه یا بیمارستان نزدیک آن ملک، ویژگی‌ها و سطح مردم آن منطقه، حتی شرایط کوچه‌ای که ملک در آن قرار دارد بر قیمت تاثیرگذار است.

سند ملک

یکی از آیتم‌هایی که در اولین قدم بعد از پیشنهاد یک ملک برای خرید به چشم می‌‌خورد، نوع سند آن است. یعنی اگر ملک دارای سند است، آیا نوع آن شخصی ششدانگ، اوقافی، تعاونی، مشاع و … است؟ هرکدام از انواع سند تاثیر مستقیم بر قیمت ملک دارد.

ظاهر ملک

ظاهر ملک، خود دارای بخش‌های مختلفی است، اگر ملک مورنظر ساختمان یا خانه باشد، نکات زیر قابل اهمیت است:

  • متراژ: مساحت یک ملک عامل تاثیرگذار در قیمت آن است. به زبان عامیانه چندمتری بودن ملک اهمیت دارد.
  • سال ساخت: بسته به اینکه چند سال از ساخت یک ساختمان می‌گذرد قیمت تغییر می‌کند و بنای کلنگی قیمت کم‌تری دارد. در آپارتمان‌های قدیمی‌ساز که حدود 15 سال به بالا از عمر آن‌ها می‌گذرد، به دلیل استهلاک، ساخت واحد مورد توجه نیست و میزان سهم واحد از کل عرصه یا زمین مهم‌تر است.
  • خریدار باید ملک را از بابت خوش نقشه بودن، متریال ساخت، نورگیر بودن، تراس، چشم انداز، درب ورود و خروج، ‌طبقه‌ چندمی بودن و فاکتوهای دیگر بررسی کند و تک تک این عوامل برقیمت تاثیرگذار هستند.
  • مشاعات: بَر ملک (یا همان عرض زمین) که حاشیه‌ ملک محسوب می‌شود و هرچه بیشتر باشد ملک خوش‌فروش‌تر است. آسانسور، پارکینگ، نمای ساختمان، انباری در صورت وجود، بسته به کیفیت در قیمت دخیل هستند. قسمت‌های مشترک دیگر مثل راه پله، پشت بام به‌طور غیرمستقیم در فروش ملک تاثیر دارند.

باید دقت داشت که اگر ملک موردنظر زمین، باغ، مغازه یا خانه‌ ویلایی باشد، به صورت کلی در قیمت گذاری از مواردی که ذکر شد برای خرید و فروش استفاده می‌گردد.

قیمت گذاری ملک

نتیجه گیری

حال که نکات تاثیرگذار در قیمت ملک را می‌دانیم، سوال این است مجموعه‌ این عوامل چگونه قیمت نهایی را مشخص می‌کند؟ اطلاعات جمع‌ آوری شده از عوامل درونی و بیرونی دخیل در ملک و روش‌های تخمین قیمت به کارشناس این امکان را می‌دهد که، به تحلیل و تفسیر بپردازد. معمولا قیمت ملک نوساز استخراج و تمام فاکتورهای ملک موردنظر در آن اعمال، سپس نتیجه با بازار واقعی مقایسه و قیمت نهایی مشخص می‌شود.

تیم حرفه‌ای مشاور املاک، همواره در تلاش است تا دغدغه‌ به حق افراد، در مواجهه با خرید یا فروش ملک را مرتفع کند. این تیم همچنین می‌تواند موارد خرید متنوع و قابل اطمینانی را به خریدار پیشنهاد دهد. مشاور املاک با توجه به شرایط کلی اقتصادی جامعه، بهترین مشاوره‌ تخصصی در خصوص قیمت گذاری ملک را توسط تخصص خود ارائه می‌دهد.

سوال داری شمارتو بذار

هر سوالی داری بپرس حداکثر تا پایان وقت اداری امروز بهت زنگ میزنیم

برای دوستات بفرست

روانشناسی فروش

افزایش فروش با یادگیری روانشناسی فروش

بزرگ‌ترین هدف مشاوران املاک در زمینه‌ فروش انواع ملک یا مستغلات رسیدن به قله‌های موفقیت است. آن‌ها طی این مسیر با چالش‌های زیادی رو‌به‌‌رو می‌شوند. همچنین به روش‌های متفاوتی مشتری را با ملک مورد نظر آشنا می‌کنند تا بتوانند آن‌ را بفروشند. یادگیری روانشناسی فروش برای مشاورین املاک تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. امروزه رقابت زیادی در بین صاحبان املاک وجود داشته…

توضیحات بیشتر »
پرزنت مشتری

آموزش کامل پرزنت مشتری در املاک

مشاورین املاک در برخورد با مشتریان باید به رفتار و حرکات خود دقت زیاد و برخورد شایسته‌ای با آن‌ها داشته باشند. اعتبار یک مشاور املاکی به برخورد صحیح با مشتری وابسته است. آموختن مهارت‌های ارتباطی با ارباب رجوع می‌تواند بسیار تاثیرگذار و کمک‌کننده باشد. معامله‌ای رضایت‌بخش است که ارتباط مثبت برقرار شود و مشتری احساس راحتی نماید. یکی از مهارت‌های مهم برای مشاور املاک خوب گوش دادن و خوب حرف زدن است.

توضیحات بیشتر »
ملک جنوبی و شمالی

نحوه تشخیص ملک جنوبی و شمالی

همه ما بارها و بارها نام ملک جنوبی و شمالی را شنیده‌ایم. این موضوع به خصوص زمانی که قصد خرید ملک داریم، اهمیت خود را نشان می‌دهد. انسان‌ها روحیات و اخلاقیات متفاوتی دارند و بر این اساس بهتر است خانه‌ای را برای سکونت انتخاب کنند که با خلق و خوی آن‌ها سازگاری داشته باشد. اغلب مردم بر این باورند که ملکی که در آن به سمت حیاط باز شود شمالی و خانه‌ای که در آن رو به ساختمان است جنوبی نام دارد. حال باید دید تعریف تخصصی که مشاوران املاک به این اصطلاح اختصاص داده‌اند چیست؟

توضیحات بیشتر »
سبد خرید

اگر در ارتباط با دوره های آنلاین و حضوری آکادمی سوال داری

شمارتو بزار :

Call Now Button