همه ما بارها و بارها نام ملک جنوبی و شمالی را شنیده‌ایم. این موضوع به خصوص زمانی که قصد خرید ملک داریم، اهمیت خود را نشان می‌دهد. انسان‌ها روحیات و اخلاقیات متفاوتی دارند و بر این اساس بهتر است خانه‌ای را برای سکونت انتخاب کنند که با خلق و خوی آن‌ها سازگاری داشته باشد. اغلب مردم بر این باورند که ملکی که در آن به سمت حیاط باز شود شمالی و خانه‌ای که در آن رو به ساختمان است جنوبی نام دارد. حال باید دید تعریف تخصصی که مشاوران املاک به این اصطلاح اختصاص داده‌اند چیست؟

تعریف ملک جنوبی و شمالی

ملک‌ها به انواع جنوبی و شمالی یا شرقی و غربی تقسیم می‌شوند. امروزه گوشی‌های هوشمند جهت جغرافیایی را نشان می‌دهند اما خوب است که مشاور باتوجه به جهت قرارگیری خورشید بتواند ملک‌ها را از هم تفکیک کند. هنگامی که شما داخل یک خیابان هستید به شکلی که دست راست رو به طلوع آفتاب (شرق) باشد، روبروی شما شمال و پشت سر شما جنوب خواهد بود. اگر ساختمانی در روبرو دیدید این ساختمان شمالی (به طور معمول حیاط رو به درب دارند) و اگر در پشت سر شما ساختمانی بود جنوبی (به طور معمول پشت به حیاط هستند) نامیده می‌شود. در ملک شمالی ساختمان از سمت حیاط نور مستقیم و از سمت شمال نور غیر مستقیم دارد.

ویژگی‌های ملک جنوبی و شمالی چیست؟

افراد بر اساس مشخصات ملک تصمیم می‌گیرند کدام مورد با روحیات آن‌ها سازگارتر است. بر اساس مقایسه آیتم‌های زیر ویژگی هریک محرز می‌گردد:

  • نورگیری

در یک ملک شمالی از لحاظ نورگیر بودن، ساختمان‌های شمالی از وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به ساختمان‌های جنوبی برخوردار هستند. البته در ساختمان‌هایی که در یک طبقه تعداد واحدها بیشتر از یکی است فقط واحدهای شمالی رو به خورشید از این مزیت برخوردار هستند. نورگیری ملک جنوبی به طور کلی کیفیت بالاتری نسبت به ملک جنوبی دارد، زیرا از هر دو طرف ساختمان و حیاط نور دارند. خانه‌های شمالی مشرف به نور تا غروب نور زیادی جذب می‌کند.

  • قیمت

در کل ماجرا خانه‌های جنوبی معمولا قیمت بالاتری نسبت به خانه‌های شمالی دارند. بحث نورگیر بودن ملک تاثیر مستقیمی بر ارزش آن دارد اما توجه به سلیقه افراد و نوع زندگی آن‌ها سبب می‌شود هرنوع ملک طرفداران خود را داشته باشد. برای نمونه وقتی همه افراد منزل شاغل باشند و از صبح تا عصر که هوا آفتابی است، کسی در منزل نباشد موضوع نورگیر بودن خانه چندان اهمیتی ندارد ولی وقتی بچه‌ها تمام طول روز در منزل هستند، موضوع نورگیر بودن خانه یک عامل اساسی در انتخاب آن به شمار می‌رود. به طور کلی در منطقه یکسان خانه شمالی قیمت مناسب‌تری دارد.

  • میزان گرما و سرما

به دلیل قرارگیری مستقیم ملک‌های شمالی در معرض گرما و سرما، گرمایش آن‌ها در زمستان و سرمایش آن‌ها در تابستان یک چالش است که البته وجود پنجره‌های چند جداره این مشکل را مرتفع می‌کند.

  • امنیت

در خانه‌های جنوبی راه‌های ورود به منزل برای سرقت به طور معمول کمتر است و این مساله امنیت آن را بیشتر می‌کند.

  • اندازه گرد و غبار و سر و صدا

در یک ملک شمالی احتمال ورود غبار، گرد و خاک به منزل به خصوص در کلان‌شهرها بسیار بیشتر از یک خانه جنوبی است. همچنین به دلیل رو به حیاط بودن احتمال شنیدن سر و صدای بیرون در خانه شمالی بیشتر است. البته این دو مشکل با وجود پنجره‌های دوجداره قابل حل است.

نحوه تشخیص ملک جنوبی و شمالی

پیش‌تر دانستیم ملک شمالی، ساختمانی است که ورودی از طرف حیاط دارد و شما از این بخش وارد راهروی ساختمان می‌شوید. یعنی ساختمان خانه در پشت حیاط قرار می‌گیرد. ملک جنوبی نیز ساختمانی است که شما از درب اصلی ساختمان وارد می‌شوید و حیاط پشت ساختمان قرار دارد. به زبان ساده‌تر در هر خیابان خانه‌ها در طرفین وجود دارند، حال وسط کوچه یا خیابان بایستید طوریکه دید شما رو به شمال جغرافیایی باشد، خواهید دید یک ردیف از ساختمان‌ها پشت سر شما قرار دارند و یک ردیف دیگر از ساختمان ها نیز روبه روی شما دیده می‌شوند و سمت چپ و راست شما نیز امتداد کوچه یا خیابان است، خانه‌هایی که بر اساس جهت‌یابی در جهت شمال کوچه یا خیابان قرار دارند شمالی و خانه‌های پشت سر را ساختمان جنوبی می‌گویند. همان‌طور که گفته شد امروزه اکثر گوشی‌ها دارای نرم افزار تعیین جهت است اما یک مشاور به روز قادر است خود به صورت تجربی این دو را از هم تمیز دهد. این روشها به شما کمک می کند که هرچه سریعتر به مشاور املاک حرفه ای تبدیل شوید.

نتیجه‌گیری

در مطلب فوق نکات تشخیص یک ملک شمالی از جنوبی و ویژگی‌های آن‌ها بررسی شد. هنگامی که افراد ملاک‌ها و سلایق خود از یک خانه محبوب خود در اختیار مشاور می‌گذارند، او ملکی را که به روحیات آن فرد نزدیک‌تر است به وی پیشنهاد می‌دهد زیرا از دید برخی خانه شمالی مزایای بیشتری دارد و در نظر بعضی افراد ملک جنوبی مطلوب‌تر است. بودجه فرد و انتظارات او اهمیت انتخاب شمالی یا جنوبی بودن خانه را رقم می‌زند. 

 

سوال داری شمارتو بذار

هر سوالی داری بپرس حداکثر تا پایان وقت اداری امروز بهت زنگ میزنیم

برای دوستات بفرست

حل و فصل اختلافات

حل و فصل اختلافات خریدار و فروشنده ملک توسط مشاورین املاک       

با توجه به اینکه در معاملات ملکی مبالغ کلانی جابه‌جا می‌شود و این بازار نوسانات زیادی را تجربه می‌کند می‌توان گفت که گاهی اوقات انجام این معاملات با تنش‌های زیادی همراه است. یک مشاور املاک حرفه‌ای باید روش‌های جلوگیری از این تنش‌ها و همچنین حل اختلافات خریدار و فروشنده را بیاموزد و با تمرین و تکرار در آن مهارت پیدا کند. ما در وب‌سایت خود دوره‌های آموزشی ارائه می‌کنیم…

توضیحات بیشتر »
مجوز املاک

چگونه می‌توانیم برای اخذ مجوز دفتر املاک اقدام کنیم؟

اگر می‌خواهید دفتر املاک خود را تأسیس و فعالیتتان را آغاز کنید پس از تهیه ملک باید برای اخذ مجوز اقدام کنید. در این مطلب به بررسی مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز دفتر املاک می‌پردازیم. مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز دفتر مشاوره املاک برخی از مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز دفتر املاک به شرح ذیل است:

توضیحات بیشتر »
روانشناسی فروش

افزایش فروش با یادگیری روانشناسی فروش

بزرگ‌ترین هدف مشاوران املاک در زمینه‌ فروش انواع ملک یا مستغلات رسیدن به قله‌های موفقیت است. آن‌ها طی این مسیر با چالش‌های زیادی رو‌به‌‌رو می‌شوند. همچنین به روش‌های متفاوتی مشتری را با ملک مورد نظر آشنا می‌کنند تا بتوانند آن‌ را بفروشند. یادگیری روانشناسی فروش برای مشاورین املاک تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. امروزه رقابت زیادی در بین صاحبان املاک وجود داشته…

توضیحات بیشتر »
سبد خرید

اگر در ارتباط با دوره های آنلاین و حضوری آکادمی سوال داری

شمارتو بزار :

Call Now Button