شیرین‌ترین قسمت هر معامله برای مشاورین دفاتر املاک بخش دریافت کمیسیون است. این بخش به عنوان درآمد اصلی این شغل و حق اجرای تعهدات مشاور املاک به شمار می‌آید. حق‌الزحمه مشاورین املاک در گذشته بنا بر توافق طرفین معامله و مدیریت املاک مشخص می‌شد اما امروزه بر اساس مصوبه صنف بنگاهی‌ها و با فرمول خود تعیین می‌گردد. حالا سوال اینجاست که حق کمیسیون مشاوران املاک چیست؟ نحوه محاسبه کمیسیون به چه صورت است؟ در این مطلب به بررسی همه جوانب کمیسیون املاک می‌پردازیم و به سوالات فوق پاسخ خواهیم داد.

حق کمیسیون چیست؟

مشاور املاک به عنوان یک شغل رایج در کشور ما، همانند دیگر مشاغل در قبال خدمات خود حق‌الزحمه دریافت می‌کند. شخص بنگاه‌دار در گذشته با ارائه خدماتی چون ثبت قرارداد، تسریع روند فروش ملک، موارد رهن و اجاره خانه و مشاوره در مورد هر معامله‌ای به صورت توافقی از طرفین معامله مبلغی را که همان حق کمیسیون است، دریافت می‌کرد. پس در واقع حق کمیسیون همان کارمزدی است که برای تمام معاملات ملکی و به پاس خدمات مشاور پرداخت می‌گردد. امروزه بر خلاف قدیم، این نرخ بر پایه مصوبه اتحادیه مشاوران املاک محاسبه می‌گردد. پس کمیسیون املاک به عنوان یکی از هزینه‌های مشتری، جزئی جدایی‌ناپذیر از روند یک معامله است.

نحوه محاسبه حق کمیسیون املاک

با توجه به بازار مشاوران املاک مبلغ کمیسیون باید بر اساس نرخ مصوبه صنف برای هر معامله و طبق استفاده از فاکتورهای خاصی تعیین شود. نحوه محاسبه کمیسیون برای خرید یا فروش خانه، همچنین رهن یا اجاره و موارد دیگر متفاوت است. به طور کلی می‌توان گفت حق کمیسیون برای طبقه‌بندی زیر مجزا و متفاوت حساب می‌شود:

  • حق کمیسیون خرید و فروش ملک

5/0درصد ارزش ملک که به طور مساوی از طرفین خریدار و فروشنده و از هر کدام نصف این مبلغ دریافت می‌گردد، هزینه مورد محاسبه است. همچنین به این مبلغ 9/0 مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه می‌گردد.

  • حق کمیسیون رهن یا اجاره ملک

برای محاسبه مزد مشاور املاک در رهن ملک از فرمول خرید و فروش استفاده می‌گردد اما در مورد اجاره ملک 5/0درصد از مبلغ اجاره هر ماه که طرفین پرداخت می‌کنند، به اضافه مالیات بر ارزش افزوده قیمت نهایی کمیسیون است.

  • حق کمیسیون تمدید اجاره ملک

هنگامی که مستاجر تمایل به تمدید اجاره خود دارد، 1/0 از اجاره ماهانه به عنوان حق کمیسیون احتساب می‌شود.

  • حق کمیسیون مشارکت در ساخت

طرفین قرارداد مشارکت در ساخت باید 2/0 کل معامله را حساب کنند و با اضافه کردن مالیات بر ارزش افزوده به املاک پرداخت کنند.

روند کلی محاسبه حق کمیسیون

حق کمیسون را می‌توان گاهی به صورت توافقی محاسبه کرد. برای این کار مشاور املاک اجازه خواهد داشت با رضایت کامل فرد و به دلیل رفع بعضی مشکلات مربوط به ملک که توسط او برطرف شده است، به صورت توافقی کمیسیونی برای این خدمات از طرفین دریافت کند. در برخی از موارد نیز حق‌الزحمه مشاوران به دو صورت زیر محاسبه می‌گردد:

  • روش پله‌ای

برای محاسبه حق کمیسیون در این روش مبلغ کل ملک در میزان درصد تاثیر می‌گذارد. یعنی اگر مبلغ از مقدار عرف بیشتر شود درصد محاسبه پایین‌تر حساب می‌گردد.

  • روش ثابت

همانطور که از نام آن مشخص است، در این روش افزایش قیمت تاثیری در درصد مشاور املاک ندارد. در شهرهای بزرگی مثل تهران از روش ثابت برای محاسبه مبلغ استفاده می‌کنند.

نکات مربوط به کمیسیون

  1. مبلغ حق کمیسیون در شهرهای بزرگی مثل پایتخت که همواره قیمت ملک رو به افزایش است نسبت به دیگر شهرها تفاوت دارد.
  2. در صورتی که هر کدام از دو طرف مستاجر یا مالک اصطلاحا زیر معامله بزند، هیچ کدام از آن‌ها نمی‌توانند ادعایی برای بازگشت حق کمیسیون از کارشناس فروش داشته باشند. اما در صورت پیشامد این مشکل، مالیات بر ارزش افزوده شامل آن‌ها نمی‌شود.
  3. تمام معاملات و قراردادها مبلغ 9/0 به عنوان مالیات بر ارزش افزوده دارند و مشاور باید این هزینه را به سازمان مالیات واریز کند. این مبلغ از طرفین معامله توسط مشاور املاک دریافت می‌شود.
  4. برای اطلاع از میزان دقیق حق کمیسیون می‌توان به سایت اتحادیه صنف مشاوران املاک در شهر خود مراجعه کرد و با وارد کردن ارزش ملک از میزان دقیق آن اطلاع حاصل کرد.
  5. حق کمیسیون بنگاه به عنوان حق عرفی و قانونی املاک شناخته می‌شود و حتما باید به او پرداخت شود.
  6. دفاتر معاملات املاک باید معاملات انجام شده علاوه بر مبلغ حق کمیسیون را در دفاتر مالی خود ثبت کنند.

کمیسیون املاک

نتیجه‌گیری

حق کمیسیون املاک به عنوان پاسخ پیگیری‌ها و راهگشایی امور مربوط به خریداران و مالکان تلقی می‌شود. نکات مربوط به این مطلب در مقاله ذکر شد اما به طور کلی محاسبات حق کمیسیون موارد رهن و اجاره با خرید و فروش متفاوت است. مشاوران املاک می‌توانند برای کسب جزئیات بیشتر در این رابطه، خرید و فروش یا رهن و اجاره و کسب اطلاعات درباره املاک با ما از طریق خطوط ارتباطی مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

سوال داری شمارتو بذار

هر سوالی داری بپرس حداکثر تا پایان وقت اداری امروز بهت زنگ میزنیم

برای دوستات بفرست

روف گاردن

در مورد روف گاردن چه میدانید؟

در مورد روف گاردن چه می‌دانید؟ چه مزایایی دارد؟ چگونه طراحی و اجرا می‌شود؟ برای اجرای آن، ساختمان باید چه شرایطی داشته باشد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این روش بیشتر بدانید.
همانطور که می‌دانید، در دنیای مدرن امروز فضای باز و سبز کم‌تر در خانه‌های ما دیده می‌شود. بیشتر به خاطر زندگی آپارتمان نشینی از نعمت فضای سبز و حیاط محرومیم. روف گاردن تکنولوژی جدید و مدرنی است…

توضیحات بیشتر »
مشاور موفق

تفاوت های مهم مشاورین املاک موفق و ناموفق

با توجه به گسترش و پیشرفت خرید و فروش و سرمایه‌گذاری مردم در زمینه ملک به خصوص در سال‌های اخیر، فعالان حوزه ملک یعنی مشاوران املاک می‌توانند از موفقیت و پیشرفت شغلی ویژه‌ای بهره‌مند شوند به شرط آن که بیهوده وقت خود و مشتری را به هدر ندهند. یعنی مسئولیت‌پذیر باشند و از نکاتی استفاده کنند که کار و شغل آن‌ها را به سمت پیشرفت هدایت کند. در واقع شناخت تفاوت‌های بین مشاور املاک موفق و ناموفق مشخص‌کننده عاقبت شغلی حرفه مشاور املاک است.

توضیحات بیشتر »
فروش ملک اداری

روش فروش ملک اداری

اگر شما هم در دفتر مشاوره املاک فعالیت می‌کنید به خوبی می‌دانید که فروش هر نوع ملکی، قواعد مربوط به خود را دارد. به همین دلیل باید بر اساس نوع ملک، تکنیک‌های مختلفی را برای فروش آن به کار برد. در این مقاله قصد داریم روش فروش ملک اداری را به شما آموزش دهیم، با ما همراه باشید. در واقع سه نوع ملک وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به دفاتر اداری تبدیل کرد:

توضیحات بیشتر »
سبد خرید

اگر در ارتباط با دوره های آنلاین و حضوری آکادمی سوال داری

شمارتو بزار :

Call Now Button