یکی از مباحثی که هنگام خرید ملک و آپارتمان برای مشتریان از موضوعات حائز اهمیت به شمار می‌آید، وجود بالکن و تراس در یک خانه محسوب می‌گردد. جالب است، برخی از کلمات در میان عامه مردم بدون در نظر گرفتن معنای واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به خصوص کلماتی مانند تراس و بالکن که هر دو وارد زبان فارسی شده‌اند و اکثراً این دو کلمه را با هم اشتباه می‌گیرند اما در واقعیت و در علم معماری، تفاوت بالکن و تراس مشخص است. به طور کلی هر دوی این عبارات برای ایجاد ارتباط با فضای بیرون از خانه ساخته می‌شوند ولی شفاف‌سازی تفاوت‌های این دو از هم در معقوله خرید آپارتمان خالی از لطف نیست که در این مطلب به این مهم پرداخته می‌شود.

اهمیت تشخیص تراس و بالکن از یکدیگر

هنگامی که مشاوران املاک می‌خواهند مشخصات یک ملک را برای مشتری خود تشریح کنند و از مزایای خرید یا اجاره یک آپارتمان صحبت کنند، خوب است از پیش به درستی با مفاهیم و معنای درست کلمات تخصصی حرفه خود آشنا باشند. تفاوت بالکن و تراس یکی از آن مواردی است که گرچه برای عامه مردم یک منظور دارد اما مشاور املاک باید آن‌ها را در جای درست خود استفاده کند. این مسئله علاوه بر آن که سطح اطلاعات و اعتماد‌به‌نفس مشاور املاکی را بالا می‌برد، تاثیر زیادی بر جذب و علاقه‌مند کردن مشتریان و خریداران به آن بنگاه دارد زیرا همچنان که کشف مفاهیم جدید برای همگان جذاب است، مشتری از این که دفتر املاک مورد‌نظر ریزبینانه شباهت‌ها و تفاوت‌های اصطلاحات معماری و مربوط به ملک را می‌شناسد، حس اعتماد بیشتری به آن مجموعه پیدا می‌کند.

بالکن و تراس در آپارتمان مسکونی

معادل فارسی کلمه بالکن ایوانک است. ایوانک یا بالکن به قسمتی از آپارتمان تلقی می‌شود که مساحت آن در مساحت کلی ساختمان محاسبه شده است یعنی بالکن قسمتی از فضای اصلی خانه محسوب می‌گردد. تفاوت بالکن و تراس فقط به این نکته ختم نمی‌شود بلکه بالکن‌ها فضایی دارای سقف هستند و حداقل یک قسمت مشرف به فضای بیرون دارند. اکثر بالکن‌ها مسقف بوده و درب ورودی آن به سالن پذیرایی یا یکی از اتاق‌ها باز می‌شود. بالکن دارای یک دیوار محافظ است و برخی از افراد کل آن را با شیشه یا نرده می‌پوشانند.

تراس نیز که در زبان فارسی، بهار‌خواب معادل‌سازی شده است همانطور که از نامش بر‌می‌آید جهت بهره‌گیری از هوای مطلوب روزها و شب‌های معتدل است. تراس برخلاف بالکن سقف ندارد ولی برخی از افراد برای جلوگیری از مزاحمت نور خورشید آن را سرپوشیده می‌کنند. همچنین در تفاوت میان بالکن و تراس نکته‌ای که مورد توجه قرار دارد، حساب نشدن مساحت تراس در مساحت کلی آپارتمان است. این محیط جزو مشاعات ساختمان به شمار می‌آید. در حالت کلی تراس روی سطح صاف یا سقف خانه قرار می‌گیرد و از اندازه بزرگ برخوردار است که با دیوارهای بلند حفاظت می‌شود.

تفاوت بالکن و تراس

پس از تعریف درست مفاهیم تراس و بالکن در زبان فارسی و پرداخت به تمایزهای آن‌ها، در این بخش به لیست کردن کلی انواع تفاوت بالکن و تراس می‌پردازیم:

  • اندازه و مساحت

بالکن‌ها به طور قابل‌توجهی مساحت کمتری نسبت به تراس‌ها دارند. با توجه به اندازه وسیع تراس، از آن برای دورهمی و مهمانی در فضای باز استفاده می‌گردد اما بالکن‌ به دلیل محیط باریک و کوچک برای درست کردن یک فضای سبز کوچک یا نهایت یک شام دو‌نفره مناسب خواهد بود. همچنین اصلی‌ترین تفاوت بالکن و تراس این مورد تلقی می‌شود که مساحت بالکن در اندازه کل خانه منظور شده است ولی تراس از مشاعات ساختمان محسوب می‌گردد.

  • معماری ظاهری

تراس در واقع بخشی جدا از ساختمان است که مسقف نیست و فضای بیرون آپارتمان به شمار می‌آید. همچنین سطح آن معمولا سنگ‌فرش یا کاشی است و به عنوان فضای نشیمن مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بالکن بخشی از آپارتمان است که مسقف بوده و از ۱ تا 3 جهت به فضای بیرون اشراف دارد. در این فضا می‌توان علاوه بر سنگ‌فرش و کاشی از ساختار چوبی نیز استفاده کرد و برای موارد تزیینی چون گل و گیاه مورد توجه است. از دیگر تفاوت بین بالکن و تراس در بخش معماری می‌توان به وجود درب بالکن در سالن پذیرایی یا اتاق خواب اشاره کرد، در حالی‌که تراس معمولاً با ارتفاع کمی از زمین ساخته می‌شود و دربی رو به راهرو یا سالن دارد.

بالکن

نتیجه گیری

باوجود تفاوت بالکن و تراس، هر دوی این مفاهیم در خانه‌های ایرانی کاربرد بسیار زیادی دارند. بسیاری از افراد با ‌آن‌ که تفاوت‌های میان این دو را می‌شناسند باز هنگام صحبت، آن‌ها را جای هم استفاده می‌کنند. دسته‌ای از افراد که باید همواره این کلمات را در جای درست خود به کار برند مشاوران املاک هستند زیرا این اصطلاحات، مفاهیم پایه شغلی آنان است. سایت مشاور املاک متشکل از کارشناسان حرفه‌ای حوزه ملک ضمن آشنا‌کردن مشاوران با دانش شغل املاک، محیط مناسبی برای کسب اطلاعات در مورد ملک و سرمایه‌گذاری منطقی و اصولی به شمار می‌آید. 

سوال داری شمارتو بذار

هر سوالی داری بپرس حداکثر تا پایان وقت اداری امروز بهت زنگ میزنیم

برای دوستات بفرست

روانشناسی فروش

افزایش فروش با یادگیری روانشناسی فروش

بزرگ‌ترین هدف مشاوران املاک در زمینه‌ فروش انواع ملک یا مستغلات رسیدن به قله‌های موفقیت است. آن‌ها طی این مسیر با چالش‌های زیادی رو‌به‌‌رو می‌شوند. همچنین به روش‌های متفاوتی مشتری را با ملک مورد نظر آشنا می‌کنند تا بتوانند آن‌ را بفروشند. یادگیری روانشناسی فروش برای مشاورین املاک تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. امروزه رقابت زیادی در بین صاحبان املاک وجود داشته…

توضیحات بیشتر »

چجوری مشاور املاک پولداری بشم؟

مشاور املاک پولدار چگونه می‌تواند به پول زیاد دسترسی پیدا کند؟ زمانی که صحبت از مشاورین املاک پولداری می‌شود که در گوشه و کنار کشور زندگی می‌کنند، معمولاً به این موضوع فکر می‌کنیم که این افراد چگونه توانسته‌اند به چنین جایگاهی دست پیدا کنند. برای تبدیل شدن به یک مشاور املاک پولدار باید حتماً به یک سری از نکات و ویژگی‌ها توجه داشته باشیم. در ادامه سعی کرده‌ایم تا این موارد را به طور کامل بیان کنیم و شما را هرچه بهتر و دقیق‌تر با این موضوعات آشنا سازیم…

توضیحات بیشتر »
معایب شغل املاک

معایب شغل مشاور املاک چیست؟

بسیاری از مردم فکر می کنند که شغل مشاور املاک، شغلی است که صاحبان آن بدون کمترین زحمت و دردسر بیشترین درآمد را داشته و معتقدند این حرفه تنها در یک بنگاه، خط تلفن و میز و صندلی خلاصه شده و مشاوران تنها زحمتی که می کشند، گرفتن حق کمیسیون از طرفین معامله ملک است! درست است که شغل مشاور املاک درآمدزا و جذاب است، اما در عین حال شغلی پر از استرس، سختی و ریسک است. در این مقاله قصد داریم در رابطه با معایب شغل مشاور املاک صحبت کنیم.

توضیحات بیشتر »
سبد خرید

اگر در ارتباط با دوره های آنلاین و حضوری آکادمی سوال داری

شمارتو بزار :

Call Now Button