زندگی آپارتمان نشینی و گسترش ساخت‌وساز سبب شد که این موضوع تبدیل به یک دانش و علم شود. آن‌چه که مسلم است کیفیت ساخت و ارتقای آن از دست مردم عادی ساخته نیست و به متخصص نیاز دارد. نگاه اقتصادی مردم به مقوله ساخت، شغلی به نام سازنده پدید آورد که صفر تا صد ساختمان‌سازی را انجام دهد. اگر واژه مشارکت در ساخت برای شما گنگ و نامفهوم است، پیشنهاد می‌شود با ما همراه باشید تا بدانید مشارکت در ساخت چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ هنگام مشارکت در ساخت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مشارکت در ساخت به چه معنا است؟

نوعی قرارداد یا توافق دو طرفه راجع به ملک که هر یک از طرفین در آن، آورده‌ای دارند و با توجه به نسبت آورده با هم شریک می‌شوند تا ساختمان‌سازی کنند را مشارکت در ساخت می‌نامند. به عنوان مثال مشتری را در نظر می‌گیریم که صاحب یک زمین یا خانه‌ای کلنگی است و تصمیم دارد آن را تبدیل به یک آپارتمان چند طبقه کند تا هم به یک ملک نوساز برسد و هم بر سرمایه خود بیافزاید. این کار به تخصص و سرمایه نیاز دارد، سازنده زمین فرد را به یک ساختمان چند طبقه تغییر کاربری می‌دهد. این گونه آن‌ها با هم مشارکت کرده‌اند.

مزایا و معایب مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت چه فایده‌ای دارد؟ پاسخ به این سوال را با ذکر چند مورد بررسی می‌کنیم:

  • افزایش مقاومت ساختمان

در مشارکت بافت‌های فرسوده تبدیل به ساختمان‌های جدید مستحکم‌تر می‌شوند. خانه‌های کلنگی بالای 30 سال عمر دارند و مکان مناسبی برای زندگی نیستند. سازمان نظام مهندسی در ساخت‌وسازهای جدید باید نظارت بیشتری اعمال کند تا بناها مثل ساختمان‌های قدیمی و ناامن در برابر عوامل طبیعی چون زلزله نباشد. عدم نشست و پی‌ریزی ساختمان نیز در مشارکت‌های امروزی بیشتر مورد توجه است.

  • زیبا شدن بنا

ساختمان‌های قدیمی هم ظاهر شهر را زشت می‌کنند و هم روی اعتماد به نفس ساکنین اثر مستقیم دارند. پس یکی از مزایای مشارکت داشتن ظاهر زیبای ملک است.

  • امکانات به روز شده

امکانات خانه‌های قدیمی کم است اما در آپارتمان‌های جدید وجود آسانسور و امکانات داخلی منازل سبب سهولت زندگی می‌شود. سیستم گرمایشی و فاضلاب منازل قدیمی معمولا برای خود آن‌ها و همسایگان ایجاد آزار و اذیت می‌کرد.

  • افزایش سرمایه فرد

هنگامی یک فرد خانه کلنگی خود را می‌فروشد، در واقع فقط پول زمین را دریافت می‌کند و برای خرید خانه جدید علاوه بر هزینه آپارتمان ارزش زمین را نیز باید بپردازد و ضرر می‌کند اما با مشارکت در ساخت، سرمایه مشتری افزایش می‌یابد و علاوه بر یک منزل برای سکونت به احتمال زیاد سود بیشتری دریافت خواهد کرد.

  • کاهش استهلاکات

خانه‌های قدیمی هر روز یک ایراد تازه پیدا می‌کنند و هدر‌رفت انرژی زیادی دارند که با تبدیل به ساختمان جدید این قبیل مشکلات حل می‌شود.

حال بهتر است به بررسی عیب مشارکت در ساخت بپردازیم. تنظیم قرارداد اولیه مشارکت ساخت هزینه‌های زیادی در پی دارد. نقش مشاور املاک در این مرحله نیز بسیار مهم است و با تیزبینی اجازه بروز کلاهبرداری و پایمال شدن حق مشتری را نمی‌دهد. همچنین اختلافات مربوط به تقسیم واحدها و سهم طرفین با داوری مشاور حل خواهد شد.

نکات حقوقی مشارکت در ساخت ملک

هر معامله و تجارتی فراز و نشیب‌های خود را دارد. برای امر مشارکت در ساخت رعایت نکات حقوقی از بار مشکلات کار کم می‌کند. سهم مالک و سازنده معمولا به صورت درصدی و مالک 55 و سازنده 45 درصد محاسبه می‌شود که این مقدار با توجه به شرایط قابل تغییر است. تغییرات قیمت در بازار ملک و نرخ تورم از عوامل تاثیرگذار بر این فرآیند هستند. در ابتدای پروژه حتما باید ارزش اولیه ملک و ارزش نهایی با استفاده از فرمول ویژه سود مشخص گردد. همچنین مشاور نظارت داشته باشد که فهرستی از کلیه مصالح ساختمانی با نوع برندها و تعداد کارگران کار به طور دقیق و تمامی لوازم مورد نیاز مکتوب و ضمیمه قراداد شود.

در قراردادهای مشارکت برای ساخت‌وساز باید مسئولیت‌ها و وظایف مالک و سازنده توسط داور یا همان مشاور زبده به دقت تعیین و ذکر شود. در قرارداد باید مکتوب شود که هر کدام از طرفین به تعهدات خود عمل نکند طرف دیگر قادر خواهد بود معامله را فسخ و ضرر و زیان خود را طلب کند. از نظر حقوقی نیز تمام امکانات آپارتمان از قبیل پارکینگ، انباری، انتخاب طبقات و حتی ترتیب آن‌ها مشخص و تعیین شده باشد. حواستان باشد که بر این نکات مسلط باشید تا بتوانید به بهترین مشاور املاک تبدیل شوید.

مشارکت در ساخت

کلام آخر

در این مقاله سعی شد همه چیز در باب مشارکت در ساخت بیان شود، با توجه به آن که به نظر می‌آید محسنات مشارکت بیشتر از معایب آن است می‌توان با مشاوره یک کارشناس باتجربه که صفر تا صد قضایا را زیر نظر داشته باشد، اقدام به تبدیل ملک کلنگی به آپارتمان نوساز کرد. با این تصمیم مشتریان شما از شر مشکلات خانه‌های قدیمی نجات پیدا کرده و ضمن به دست آوردن خانه جدید بر سرمایه خود می‌افزایند. یکی از دوره های آکادمی آموزش املاک ابراهیمی، دوره مشارکت در ساخت است که در آن به صورت تخصصی درباره تمام مباحث حقوقی این موضوع مسلط می شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا با کارشناسان ما در آکادمی در ارتباط باشید. 

 

سوال داری شمارتو بذار

هر سوالی داری بپرس حداکثر تا پایان وقت اداری امروز بهت زنگ میزنیم

برای دوستات بفرست

جلب اعتماد مشتری

جلب اعتماد مشتریان املاک

جلب اعتماد مشتری یکی از عناصر اساسی موفقیت هر سازمان و کسب و کار است. اعتماد، پایه‌ای استوار برای ارتباطات سالم و مثبت با مشتریان است، که تاثیر بسزایی در رشد و پیشرفت هر نهادی دارد. وقتی مشتریان به یک برند یا شرکت اعتماد کنند، احتمال انتخاب مجدد و همچنین توصیه به دیگران برای استفاده از محصولات یا خدمات ارائه شده، افزایش می‌یابد. از روش‌های جلب اعتماد مشتری می‌توان به ارائه خدمات با کیفیت، ارتقاء تجربه مشتری، پاسخگویی به نیازها و انتظارات، ارائه اطلاعات صادقانه و مفید، و ایجاد ارتباطات فردی با مشتریان اشاره کرد

توضیحات بیشتر »
دپارتمان سازی در املاک

نحوه ی دپارتمان سازی در املاک

جهان امروز تبدیل به دنیایی پر از خرید و فروش ملک و آسمان خراش و ساخت‌وسازهای بزرگ شده و در پی آن حجم خرید و فروش ملک، رو به افزایش است. پس مشاوران املاک یک شغل رو به پیشرفت و توسعه دارند. دپارتمان املاک به لحاظ ساختار بزرگ‌تری که نسبت به آژانس املاک دارد، همینطور پوشش بیشتری که در سطح شهرها داشته، کارشناسان و مشاوران متخصص بیشتری نیز نیاز خواهد داشت.

توضیحات بیشتر »
مشاور املاک تهران

دوره های آموزشی مشاور املاک تهران

امروزه در دنیای املاک، مشاوران املاک نقش بسیار مهم و کلیدی در راهنمایی و کمک به خریداران و فروشندگان املاک دارند. به منظور پاسخگویی به نیازهای متغیر بازار مسکن، مشاوران املاک تهران به دنبال توسعه و بهبود توانمندی‌‌ها و دانش خود هستند. از این رو یکی از راهکارهای مؤثر جهت پاسخگویی به این نیازها، شرکت در دوره‌‌های آموزشی مشاوران املاک تهران است.

توضیحات بیشتر »
سبد خرید

اگر در ارتباط با دوره های آنلاین و حضوری آکادمی سوال داری

شمارتو بزار :

Call Now Button