اهمیت پیگیری مشتری در کار مشاورین املاک بسیار حائز اهمیت است. در آمریکا مهارت پیگیری مشتریان را فالو آپ کردن مشتری follow up customer می‌نامند. افزایش فروش نیازمند پیگیری و حوصله مشاور املاک است. این بدان معنی خواهد بود که مشاوران املاک پس از ارائه فایل به مشتری و چند بار ملاقات با وی، موظف هستند تا برای ارتباط بیشتر با مشتری و پیگیری روند معامله که منجر به حتمی شدن فرآیند خرید شود، اصطلاحا او را فالو کنند و پیگیر قرارداد باشند. سوالی که در این بحث پیش می‌آید این است که این پیگیری چند بار و چگونه صورت گیرد تا اثر مثبتی در انجام معامله داشته باشد؟

آشنایی با روشهای پیگیری مشتری

برخلاف تصور برخی از مشاوران املاک که فکر می‌کنند اگر مرتب با مشتری خواه مالک یا متقاضی تماس بگیرند نتیجه بهتری را حاصل می‌کنند، این مطلب به صورت عکس عمل می‌کند. پس بهتر است راه‌های پیگیری مشتری را با هم بررسی کنیم:

  • کارشناس خوبی باشید!

یک کارشناس فروش پیش از آنکه به فکر خرید و فروش ملک باشد، باید اعتماد مشتری را به دست آورد، پس بهتر است بدون ایجاد حساسیت در مشتری به طور صمیمی در مورد ملک مورد نظر با او صحبت کنید.

  • شروع سریع اولین پیگیری

همیشه و در هر کاری قدم اول مهم است، برخی از کارشناسان فروش تصور می‌کنند وقتی مشتری ملک را دید، باید صبر کنند تا او خود با دفتر املاک تماس بگیرد اما این راه هم منطقی به نظر نمی‌رسد. مشاور املاک باید گام اول در پیگیری مشتری را در زمان مناسب و پس از اولین دیدار ملک انجام دهد.

  • با مشتری راحت باشید

در تماس‌های اولیه دوستانه از مشتری خود سوال کنید که در چه زمان‌هایی و از چه طریقی می‌توانید با او در ارتباط باشید که برای وی ایجاد مزاحمت نکنید. با این کار شما حس ارزشمندی مشتری را به او انتقال داده‌اید. تماس تلفنی، پیامکی، ایمیل و فضای مجازی راه‌های ارتباطی است که توسط پرسش از خود مشتری به بهترین آن دست پیدا می‌کنید.

  • مفید باشید

برای پیگیری مشتری هنگام مکالمات تلفنی یا برقراری هر نوع ارتباط از مکالمات کوتاه و مفید استفاده کنید. در تماس از زیاده‌گویی بپرهیزید.

  • متکلم وحده نباشید

یک مشاور املاک با تجربه هنگام پیگیری مشتری به هیچ عنوان نظر خود را به او تحمیل نمی‌کند و از بحث‌های احتمالی دوری می‌کند. او همیشه اولویت را صحبت و خواسته مشتری در نظر می‌گیرد.

  • محتوای تماس مشخص باشد

حتی اگر مشتری شما راه‌های ارتباطی زیادی پیش پای شما گذاشته است، باز بی‌دلیل و صرف داشتن تماس با او ارتباط برقرار نکنید. حتما برای تماس خود دلیل مشخص و حاوی نکته خبری داشته باشید.

نکات مربوط به پیگیری مشتری

در این بخش به بررسی نکاتی که در ظاهر ساده و بی‌اهمیت به نظر می‌آید اما از حساسیت بالایی برخوردار است می‌پردازیم:

  • ‌ یک دفتر برنامه‌ریزی داشته باشید که در آن نام و مشخصات ملک مشتریانی که یک بار به دفتر شما مراجعه کردند و از ملکی بازدید نموده‌اند را در آن یادداشت کنید. سپس سعی کنید تا 20 روز یا کمی بیشتر اما قطعاً نه هر روز و هر زمانی، با مشتری تماس برقرار کنید یا سعی کنید اطلاعات بیشتری به او منتقل کنید تا نهایتاً نظر او جلب گردد. هنگام پایان مکالمه حتما با مشتری در مورد فیکس کردن قرار بعدی صحبت کنید.
  • پیگیری مشتری تنها مخصوص مشتریانی که هنوز هیچ خریدی انجام داده‌اند نیست بلکه پیگیری مشتریان موفقی که اقدام به خرید ملک کرده‌اند چند فایده دارد. اول اینکه این کار املاک شما را به یک برند با سابقه در ذهن مشتری تبدیل می‌کند و دوم آنکه پیگیری کردن مشتریان قبلی، بازگشت مجدد آنان به سوی شما را در پی خواهد داشت.

مشتری های املاک را چند بار پیگیری کنیم؟

یکی از ابعاد مهم هنگام پیگیری مشتری انتخاب زمان مناسب برای انجام این کار است. در این رابطه پاسخ یکسان و الگوی هماهنگی وجود ندارد زیرا برای هر فرد زمان اوقات فراغت با دیگری تفاوت خواهد داشت. به طور کلی هر 3 الی 4 روز یکبار و به مدت چهار هفته در بازه زمانی حدود عصر تا سر‌شب می‌توان بدون اینکه مشتری خود را ناراحت کرد، به پیگیری فایل مربوط به او پرداخت.  معمولا در این مسیر، مشاور متوجه خواهد شد که تا چه حد مجاز به پیگیری روند معامله است و این مهم با توجه به شخصیت هر مشتری کمی متفاوت خواهد بود. در صورتیکه مشتری پاسخگوی تماس شما نبود، تماس بعدی را به حداقل 2 روز بعد موکول کنید.

پیگیری مشتری

نتیجه‌گیری

با توجه به گسترش راه‌های ارتباطی بین مردم همچون پیامک و ارسال پیام در فضاهای مجازی و نرم‌افزارهای گوناگون، نیاز نیست که برای پیگیری مشتری مرتب با او تماس گرفت. مرز بین جذب یا از دست دادن مشتری بسیار باریک است، سایت به‌روز املاک با مجموعه‌ای از کارشناسان و مشاوران املاک زبده ضمن راهنمایی مشاوران دفاتر املاک، خدمات مفیدی برای ارائه به مشتریان معرفی می‌کند.

سوال داری شمارتو بذار

هر سوالی داری بپرس حداکثر تا پایان وقت اداری امروز بهت زنگ میزنیم

برای دوستات بفرست

فروش در اینستاگرام

فروش ملک در اینستاگرام

در گذشته‌ای نه چندان دور املاک به صورت دفتری به فروش می‌رسیدند و فرد با مراجعه به دفتر مشاوره املاک، ملک موردنظر خود را پیدا و سپس معامله می‌کرد اما با گذشت زمان و ورود اینترنت و اپلیکیشن‌های بسیار معروف به زندگی ما، شیوه‌های فروش ملک به کلی دگرگون شد.
امروزه بسیاری از مردم قبل از اقدام به خرید ملک یا فروش آن، در آگهی‌های اینترنتی یا حتی اپلیکیشن‌های…

توضیحات بیشتر »
تغییر دکوراسیون

روش های کم هزینه برای تغییرات ساختمان

شاید با شنیدن، ایجاد تغییرات در ساختمان اولین مطلبی که به ذهن شما خطور می‌کند هزینه‌های بالای آن باشد. اما باید گفت که لزوما ایجاد تغییرات در ساختمان همیشه هزینه بر نبوده بلکه می‌توانید با به کار بردن روش‌هایی که هزینه کمی را در بر دارند به تغییر دکوراسیون بپردازید. در برخی از آموزش‌های تخصصی آکادمی آموزش املاک ابراهیمی که بیشتر برای مدیران و مشاوران املاک برگزار می‌گردد به معرفی روش‌های کم هزینه برای تغییرات ساختمان پرداخته می‌شود.

توضیحات بیشتر »
راه اندازی دفتر املاک

راهنمای قدم به قدم تاسیس دفتر املاک

آیا به دنبال تاسیس دفتر املاک برای کسب درآمد فراوان و آسان هستید؟ از شرایط مراحل قانونی اخذ پروانه دفتر املاک اطلاعات کافی دارید؟ امروزه با توسعه ساخت‌و‌ساز می‌توان دفتر املاک را به عنوان یکی از مشاغل پر درآمد بر شمرد. در یک‌ نگاه کلی شاید تصور کنید که وارد شدن به این حوزه بسیار ساده و بی‌دردسر است؛ ولی خوب است به شما یاد‌آور شویم، تاسیس آژانس املاک نیز مانند سایر کسب‌و‌کارها نیازمند دریافت جواز کسب برای شروع و سایر مجوز‌های قانونی از سمت نهاد‌های مربوطه می‌باشد. در این…

توضیحات بیشتر »
سبد خرید

اگر در ارتباط با دوره های آنلاین و حضوری آکادمی سوال داری

شمارتو بزار :

Call Now Button