آکادمی شماره یک آموزش املاک

0 دانشجو

مجله آموزش املاک

آیا حسابداری در املاک ضروری است؟

بازار خرید و فروش ملک، از جمله بازارهایی بوده که نسبت به بقیه بازارهای مالی، از نوسان کمتری برخوردار است. تکانه‌های قیمت در این بازار تحت تأثیر عوامل مختلفی در بازه‌های زمانی گوناگون رخ می‌دهد. برخلاف سایر کسب و کارها که دریافت سود از کالا فقط به واسطه افزایش قیمت با گذر زمان امکان‌پذیر است، کسب سود در بازار مسکن از راه‌های مختلفی مثل رهن و اجاره، بازسازی و نوسازی و ساخت‌وساز صورت می‌گیرد.

بازار خرید و فروش ملک، از جمله بازارهایی بوده که نسبت به بقیه بازارهای مالی، از نوسان کمتری برخوردار است. تکانه‌های قیمت در این بازار تحت تأثیر عوامل مختلفی در بازه‌های زمانی گوناگون رخ می‌دهد. برخلاف سایر کسب و کارها که دریافت سود از کالا فقط به واسطه افزایش قیمت با گذر زمان امکان‌پذیر است، کسب سود در بازار مسکن از راه‌های مختلفی مثل رهن و اجاره، بازسازی و نوسازی و ساخت‌وساز صورت می‌گیرد.

فعالیت در حرفه املاک باعث می‌شود که شخص با مبالغ زیاد پول سروکار داشته باشد. به همین خاطر نحوه مدیریت معاملات، حائز اهمیت است. حسابداری املاک این قابلیت را به‌ وجود می‌آورد تا با بررسی سوابق مالی و پیش‌نویس گزارش‌ها، مدیران املاک در جهت بودجه‌بندی، مدیریت مالی و توسعه کسب و کار،کوشا باشند. در حسابداری مالی، اسنادی مانند اجاره نامه‌ها، برآورد هزینه‌ها و گزارش‌های سالانه کسب و کار شخص، برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و گزارش مالیاتی مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند.

با ارائه این مقاله و برگزاری دوره‌های آموزشی مشاور املاک، اینجا هستیم تا ضمن شرح فواید داشتن حسابداری در املاک، به ارائه بهترین نرم‌افزار‌های مالی نیز بپردازیم.

تهیه گزارش مالی

یکی از پارامتر‌هایی که در حسابداری مالی موجود بوده گزارش مالی است، در واقع گزارش مالی برای شرح انعکاس معاملات، فرایندها و تراکنش‌های رخ داده در دفتر املاک استفاده می‌شوند.

پارامترهای گزارش مالی

در تهیه گزارش مالی، پارامترها و مولفه‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

  • ترازنامه: در واقع وضعیت مالی شرکت، اعم از بدهی‌ها، دارایی‌ها و حق و حقوق کارمندان و صاحبان سهام را در یک نقطه زمانی مشخص، نشان می‌دهد.                                       ترازنامه وضعیت مالی شرکت‌ها را در نقطه‌ای از زمان گزارش می‌کند و شامل دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام است. در ادامه اقلام مهم‌تر از نامه را بیان کردیم: ( لازم به ذکر است که ترازنامه دارای دو مولفه و پایه اصلی است )
  • دارایی‌ها: در واقع منابع و مراکزی هستند که طبق مبادلات گذشته به‌دست آمده(جهت سرمایه‌گذاری) و توقع می‌رود که در بازه زمانی کنونی تا نقطه‌ای در آینده‌ برای دفتر سودآور باشد مثل خرید ملک برای بازسازی.
  • بدهی‌ها: عوامل کسر بودجه‌ای هستند که در گذشته ایجاد شده که به وسیله مرتفع ساختن آن‌ها منابع مالی کاهش میابد.
  • صورت سود و زیان: صورت عملیات شرکت یا صورت درآمدها نام دیگر این اصل است که به گزارش و تحلیل درآمدها و بدهی‌های یک دفتر املاک در بازه زمانی خاص می‌پردازد، ( فرمول محاسبه صود زیاد = هزینه‌ها – درآمد) که اگر عدد به دست آمده مثبت باشد یعنی دفتر املاک سودمند بوده و اگر منفی باشد، ضرر کرده است.

مدیریت هزینه

با تهیه گزارش مالی، به نقطه مدیریت هزینه خواهید رسید، یعنی برنامه‌ریزی و کنترل بودجه املاک. مدیریت هزینه به بررسی، گردآوری و طبقه‌بندی اطلاعات موجود در گزارش مالی کمک می‌کند که موجب برنامه‌ریزی، کنترل، آینده‌نگری و تصمیم‌گیری درست برای ریسک منطقی و سرمایه‌گذاری‌های املاک می‌شود.

ضرورت حسابداری در املاک

اکثریت مشاغل( تقریبا بیش از 70 درصد) به‌دلیل نداشتن مدیریت مالی در دو سال اول فعالیت خود و طبع آن، عدم وجود دیدگاه مناسب از سود و زیان و آینده مالی خود ورشکسته می‌شوند اما حضور یک نرم‌افزار حسابداری در کسب و کار موجب به‌دست آوردن اطلاعات مالی و تحلیل آن‌ها شده پس حسابداری مالی باعث افزایش سوددهی و رونق شغلی فرد می‌گردد.                                

ویژگی‌های نرم‌افزار حسابداری املاک

ویژگی‌های آن به شرح زیر است؟

  • صادر کردن برگه بازدید از ملک و ثبت فرایندهای خرید، فروش و اجاره ملک
  • امکان ارائه گزارش‌های مالی‌ مثل صورت‌حساب سود و زیان، ترازنامه و…
  • امکان تعریف کاربر و اختصاصی سازی نرم‌افزار و دسترسی به قسمت‌های مختلف آن
  • امکان جست‌وجو بر اساس فیلدها و تعرفه‌های مختلف به دو شکل معمولی و پیشرفته
  • ارسال SMS از طریق نرم‌افزار و جذب مشتری بصورت یکپارچه
  • امکان ثبت و گزارش‌گیری انواع تراکنش‌ها و عملیات صندوق، بانک‌ها، دریافتی‌ها، خرج کرد.
  • امکان طبقه‌بندی مشتری‌ها، منطقه‌بندی املاک، ملک‌های درخواستی و فایل‌های موجود، البته با تفکیک آن‌ها بر اساس فروشی، اجاره، ویلایی و آپارتمانی بودن آن‌ها
  • تهیه آرشیو تصاویر از فایل‌های موجود

معرفی چند نرم‌افزار حسابداری املاک

نرم‌افزارهای حسابداری موجود در بازار، هم به‌صورت رایگان و هم با پرداخت هزینه در اختیار مشاغل قرار می‌گیرد که در این قسمت قصد بر ارائه چند نرم‌افزار حسابداری دارد:

  • کاکتوس: یکی از نرم‌افزارهای رایگان حسابداری، کاکتوس است که مشاورین املاک برای مدیریت فعالیت‌های مالی خود از آن استفاده می‌کنند. کاکتوس، ابزاری فارغ از محدودیت زمانی است و به کاربران این فرصت را می‌دهد تا در هر قسمت ۵۰ فیلد را بصورت تست ثبت کند.
  • آرین سیستم: یکی دیگر از ابزارهای رایگان حسابداری است که برای آژانس‌های املاک کوچک و متوسط کاربرد دارد. دارای قابلیت‌هایی مانند مدیریت کدینگ پیشرفته،‌ بررسی سود و زیان، گزارش‌های مالی، مدیریت دریافتی‌ها و پرداخت‌ها است.
  • هلوب: نرم‌افزاری حسابداری است که تحت وب بودن آن، موجب شده از سایر ابزارهای حسابداری متمایز شود، چراکه این فرایند باعث می‌گردد که استفاده از آن دارای محدودیت زمان و مکان نباشد و شما در هر نقطه‌ای از جهان بتوانید از هلوب استفاده کنید.

حسابداری ملک

سخن آخر

در این مطلب شما را با فواید بی‌شمار اعمال و وجود حسابداری در آژانس املاک خود آشنا نمودیم زیرا هدف ما رونق کسب و کار و پیشرفت شماست که به‌وسیله نرم‌افزارهای حسابداری و تحلیل‌های مالی‌ که انجام می‌دهید، این امر تحقق می‌یابد.

سوال داری شمارتو بذار

هر سوالی داری بپرس حداکثر تا پایان وقت اداری امروز بهت زنگ میزنیم

برای دوستات بفرست

مالک یا خریدار

طرفدار مالک باشم یا خریدار؟

امروزه برخلاف گذشته، مشتریان کارهای خرید یا فروش ملک، اجاره بها و اموری از این قبیل را به کارشناسان ملک می‌سپارند زیرا هم مسئولیت کمتری متوجه خود آن‌ها می‌شود و هم عقیده دارند انجام هر کاری به متخصص ماهر نیاز دارد. یک فرد متقاضی خرید یا اجاره ملکی است به دفاتر مشاور املاک مراجعه می‌کند. فردی که ملک خود را به فروش یا اجاره گذاشته است نیز به بنگاه املاک می‌رود. نکته‌ای که در اینجا قابل توجه است اینکه آیا مشاور املاک باید مدافع حقوق مالک باشد یا خریدار؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

توضیحات بیشتر »
فروش اپارتمان

فروش آپارتمان خوش فروش

شاید اغراق نکرده باشیم اگر بگوییم خانه بزرگترین و شیرین‌ترین سرمایه و تجربه خرید و فروش اغلب افراد به حساب می‌آید، بنابراین هنگام خرید یا فروش آن به مسائل متعددی توجه کرده و حساسیت به خرج می‌دهند. در این میان مشاورین املاک می‌توانند راهنما خوبی برای خرید و فروش آپارتمان باشند چرا که این امکان را دارند تا با توجه به شرایط مشتری، فایل‌های متنوعی را به او پیشنهاد دهند اما، واضح است که آپارتمان‌های خوش فروش زودتر انتخاب می‌شوند

توضیحات بیشتر »

پوشش مشاورین املاک موفق اینگونه است

زمانی که شخصی برای بازدید از یک خانه، وارد دفتر املاک می‌شود، اولین برخورد او و مشاورین املاک تاثیر و اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر مشاور ظاهر موجهی نداشته باشد بعید است خریدار بتواند به او اعتماد کند اما اگر در همان ثانیه‌های ابتدایی تنها به وسیله ظاهر خود بتواند اعتماد مشتری را جلب کند، ادامه کار برای متقاعد کردن او برای رهن، اجاره و یا خرید خانه، راحت‌تر پیش خواهد رفت. در ادامه این مقاله قصد داریم درباره آداب پوشش مشاورین املاک صحبت کنیم که…

توضیحات بیشتر »

اگر در ارتباط با دوره های آنلاین و حضوری آکادمی سوال داری

شمارتو بذار :