گرفتن ودیعه از صاحبخانه آشنا شوید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله می‌خواهیم شما را با پس گرفتن ودیعه و نکاتی که باید در حین عقد قرارداد به آن دقت کنید آشنا کنیم. همچنین با انواع روش‌های پرداخت ودیعه به صاحبخانه و مزایا و معایب آن نیز آشنا خواهید شد. در پایان نیز چند ترفند برای پس گرفتن کامل ودیعه مسکن از صاحبخانه و راه رسیدگی به آن در مراجع قضائی را به شما معرفی خواهیم کرد

ودیعه چیست و چرا از مستأجر گرفته می‌شود؟

در حین عقد قرارداد اجاره بین دو طرف مستأجر و موجر، دو مورد ودیعه و اجاره به ثبت می‌رسد. اجاره مبلغی است که باید به صورت ماهانه توسط مستأجر به موجر پرداخت شود و ودیعه مبلغی است که به اصطلاح به صورت گرو پیش صاحبخانه باقی می‌ماند و پس از انقضای مدت اجاره مستأجر می‌تواند مبلغ ودیعه یا همان رهن را از موجر یا صاحبخانه مطالبه نماید. پرداخت مبلغ ودیعه از طرف مستأجر به موجر نکات مهمی دارد که باید از لحاظ حقوقی در هنگام عقد قرارداد اجاره‌نامه رعایت گردد.

چگونه قرارداد اجاره‌نامه بنویسم تا به نفع مستأجر باشد؟

گاهی در قرارداد اجاره‌نامه از کلمه قرض‌الحسنه به جای مبلغ ودیعه رهن استفاده می‌شود. در این صورت شرایط به نفع موجر خواهد بودزیرا اگر با عنوان رهن مبلغی به او پرداخت شود، این پول حکم امانت را خواهد داشت و موجر حق استفاده از آن را ندارد. اما در زمانی که از اصطلاح قرض‌الحسنه استفاده می‌شود موجر می‌تواند پس از تخلیه مستأجر خسارات وارد شده به ملک یا اجاره‌های عقب‌افتاده را از این مبلغ کسر نماید. پس اگر می‌خواهید راه پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه را هموار کنید به هیچ عنوان از واژه قرض‌الحسنه در قرارداد استفاده نکنید.

همان‌طور که گفته شد اگر در اجاره‌نامه از اصطلاح رهن یا ودیعه استفاده شود، یعنی پول به صورت امانت نزد موجر قرار گرفته است و موجر نیز حق استفاده از این امانت یا ودیعه را ندارد. در صورتی که از آن استفاده کند به جرم خیانت در امانت در مراجع قضایی مورد تعقیب کیفری قرار خواهد گرفت.

بهترین راه برای پرداخت ودیعه به صاحبخانه کدام است؟

پس از عقد قرارداد مستأجر باید مبلغ ودیعه یا رهن را به موجر پرداخت کند. در ادامه می‌خواهیم بهترین روش پرداخت را که کار پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه را آسان می‌کند به شما معرفی کنیم.

پرداخت ودیعه به صورت نقدی

از روش‌های پرداخت مبلغ رهن خانه به موجر به صورت نقدی است. در این صورت باید صورت‌ جلسه لازم برای پرداخت وجه در مشاوره املاک تنظیم شود. در ادامه نیز صاحبخانه، نماینده قانونی یا وکیل او باید این صورت‌ جلسه یا رسید دریافت وجه نقد را امضا کنند و اثر انگشت نیز از آنها گرفته شود. بدین ترتیب اگر مشکلی در آینده پیش بیاید راحت‌تر حل خواهد شد.

پرداخت ودیعه به صورت چک

راه دیگر پرداخت مبلغ ودیعه به صورت چک است. در این روش بهتر است مستأجر از چک تضمین شده برای پرداخت استفاده نماید. در این صورت اگر برای پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه مشکلی پیش بیاید در دادگاه با یک استعلام ساده می‌توان شکایت را پیگیری کرد.

ترفندهایی برای پس گرفتن کامل ودیعه از صاحبخانه

پیشنهاد می‌شود که مستأجرین تا دریافت کامل مبلغ ودیعه خانه را تخلیه نکنند یا اگر تخلیه کردند کلید را به صاحبخانه تحویل ندهد. راه دوم هم پیگیری شکایت در مراجع قضایی است. پرونده‌های مربوط به استرداد مبلغ رهن یا همان ودیعه بر اساس مبلغ مورد مطالبه در شوراهای حل اختلاف یا دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مشکل بعدی در هنگام پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه این است که موجر مبالغ بسیاری را بابت خسارات وارده به خانه از مبلغ ودیعه کسر کند. برای جلوگیری از این امر باید ترفندهای زیر را به کار بگیرید:

عکس گرفتن را فراموش نکنید

در هنگامی که خانه را از موجر تحویل می‌گیرید از همه نواحی خانه عکس بگیرید. در صورتی که جایی از خانه مشکل داشت از مشاور املاک بخواهید آن را در قرارداد ذکر کند. پس از آنکه خانه را تخلیه کردید نیز دوباره از همه جزئیات عکاسی کنید تا در صورت لزوم به مراجع قضائی ارائه دهید.

همراه با صاحبخانه، ملک را بررسی کنید

قبل از تخلیه ملک از صاحبخانه دعوت کنید تا برای بررسی گوشه‌وکنار ملک به خانه شما مراجعه کند و به خوبی تمام نقاط مختلف خانه را به او نشان دهید. سعی کنید در این بازدید شخص سومی مانند مشاور املاک یا فردی معتمد به صورت شاهد حضور داشته باشد.

معایب و نقایص خانه را در قرارداد ذکر کنید

همان‌طور که گفته شد باید در زمان تحویل خانه به مستأجر تمام نقایص و معایب خانه در قرارداد ذکر شود. بدین ترتیب زمانی که می‌خواهید تخلیه کنید و در هنگام پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه با در دست داشتن قرارداد می‌توان این موارد را بررسی کرد تا معایب قبلی خانه به گردن شما نیفتد.

نحوه تسویه نهایی اجاره‌نشینی

تسویه‌حساب نهایی اجاره‌نشینی از لحاظ حقوقی اهمیت زیادی دارد اگر خودتان وقت و حوصله رعایت جزئیات را دارید، این کار را انجام دهید وگرنه آن را به یک مشاور املاک حرفه‌ای در زمینه تسویه اجاره‌نشینی بسپارید که مورد اعتماد و اطمینان شماست.

نقاط مخفی خانه را بررسی کنید

معمولاً صاحبخانه‌ها به دنبال بهانه‌ای برای کسر خسارات وارده به ملک از مبلغ ودیعه هستند شما باید راه بهانه‌جویی را به روی آنها ببندید. به همین دلیل باید به دقت نقاط مخفی خانه را بررسی کنید، تصور کنید اولین‌ بار است که برای بازدید از خانه آمده‌اید بدین ترتیب به جزئیات بیشتر دقت می‌کنید و همه نقاط را بررسی و تمیز می‌کنید

چگونگی پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه توسط مراجع قضائی

در صورتی که مبلغ ودیعه مورد اختلاف در دعوای موجر و مستأجر کمتر از بیست میلیون تومان باشد معمولاً شورای حل اختلاف در محل اقامت موجر به آن رسیدگی خواهد کرد و اگر مبلغ رهن بیش از بیست میلیون تومان باشد طرح دعوا باید در دادگاه محل اقامت موجر انجام شود. برای طرح دعوا در این مراجع قضائی باید به نکات زیر توجه کرد:

  • طرح دعوای مستأجر برای پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه فقط در صورت تخلیه ملک در دادگاه مورد قبول قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر مستأجر نمی‌تواند قبل از تخلیه، مبلغ ودیعه را مطالبه کند.
  • در صورتی که مستأجر آدرس فعلی محل اقامت موجر را ندارد، می‌تواند از همان نشانی که در اجاره‌نامه ذکر شده است، استفاده کند.
  • مستأجر می‌تواند علاوه بر مبلغ ودیعه، خسارت تأخیر در پرداخت از زمان طرح دعوا یا مطالبه تا زمان پرداخت مبلغ ودیعه را از موجر مطالبه کند.
  • تهاتر اجاره‌بهای معوقه با قسمتی از مبلغ ودیعه توسط موجر غیرقانونی است و این امر باید توسط مراجع قانونی صلاحیت‌دار انجام شود.

سخن آخر

برای پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه باید قبل از هر چیز رابطه‌ای صمیمانه با او داشت و پس از آن راه بهانه‌جویی را بر او ببندید. در صورتی که با رعایت تمام نکات حقوقی و اخلاقی موفق به استرداد ودیعه نشدید توصیه می‌شود با توجه به نکاتی که ذکر شد در مراجع قضائی طرح دعوا کنید و شکایت خود را به صورت قانونی پیگیری کنید.

سوال داری شمارتو بذار

هر سوالی داری بپرس حداکثر تا پایان وقت اداری امروز بهت زنگ میزنیم

برای دوستات بفرست

پیروزی مشاور املاک

به خودتان منتقدانه نگاه کنید تا پیروز شوید…

پیشرفت مشاور املاک در گرو مولفه ها و مسائل بسیار زیادی است. یکی از این مولفه ها توانایی انتقاد کردن از خودتان و همچنین انتقاد پذیر بودن شما است. اگر دوست دارید تا پیشرفت سریعی داشته باشید، حتما به این نکته دقت کنید که چگونه باید نقطه ضعف های خودتان را بشناسید تا بتوانید هرچه بهتر و راحت تر در کارتان پیشرفت کنید. در ادامه سعی کرده ایم تا نکات مهمی که می تواند به پیشرفت شما و همچنین انتقاد پذیر شدن…

توضیحات بیشتر »
مدیریت استرس

مدیریت استرس مشاور املاک

بسیاری از مردم شغل مشاوران املاک را مهیج، متنوع و پردرآمد می‌بینند و به چالش‌هایی که کارکنان دفاتر املاک با آن سر و کار دارند، واقف نیستند. اما واقعیت این است که فشار کاری زیاد و تلاش برای رضایت مشتریان میزان استرس مشاور املاک را بالا می‌برد. مشاور املاک حتی اگر سال‌ها تجربه و مهارت کسب کرده باشد باز ممکن است در برخی از معامله‌ها بر سر مسائل مختلف و به حق، دچار استرس شود، پس استرس به عنوان یک عامل طبیعی در حرفه املاک باید مدیریت و مهار شود.

توضیحات بیشتر »

هر وقت از شغل املاک خسته شدی این مقاله رو بخون

کمترین مدت زمانی که یک مشاوره املاک به درآمدزایی می‌رسد، ۳ سال متوالی است. پس اگر تا ۳ سال نتوانستید درآمد دلخواه خود را به دست آورید، ناامید نشده و دست از تلاش برندارید. ما به کسانی که می‌خواهند به شغل مشاوره املاک رو بیاورند پیشنهاد می‌کنیم، سرمایه‌ای برای چند سال اول شروع کار خود داشته باشند.

توضیحات بیشتر »
سبد خرید

در مورد دوره‌ها سوال داری

شمارتو بزار :

Call Now Button