آیا می­دانید دپارتمان املاک چیست و چه تفاوت­هایی با آژانس املاک دارد؟ امروزه شاید بیش از نیمی از خریداران و مستأجران، تعیین قیمت و همچنین جستجوی ملک را بصورت آنلاین انجام می‌دهند. اما نمی‌توان این­گونه ادعا کرد که مردم دیگر به آژانس‌ها و مشاوران املاک رجوع نمی‌کنند. در واقع بیش از 9۰ درصد مردم از مشاوران املاک و دپارتمان‌های املاک جهت انجام معاملات خود از قبیل خریدوفروش یا رهن و اجاره کمک می‌گیرند. ما در این مقاله سعی داریم تا به این موضوع بپردازیم که اصلاً کار دپارتمان­های املاک چیست و چه تفاوت­هایی با کار آژانس‌های املاک دارد؟

وظایف مختلف دپارتمان املاک چیست؟

وظایف دپارتمان املاک شامل بهره‌برداری،‌ نگهداری و همچنین کنترل و نظارت بر املاک و مستغلات بوده که کاربری املاک در آن می‌تواند شامل املاک مسکونی، تجاری و زمین باشد. بنابراین وجود این دپارتمان­ها به این معناست که مراقبت و نظارت بر املاک و مستغلات امری بسیار ضروری و مهم است.

لازم به ذکر است که مدیریت دارایی­های شخصی، تجهیزات، ابزار و نیز دارایی‌های فیزیکی بر عهده دپارتمان­های املاک است که جهت ساخت، تعمیر و نگهداری کالاهای نهایی خریداری شده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

از جمله اقداماتی که دپارتمان املاک به آن‌ها می‌پردازد شامل موارد زیر است:

  • تبلیغ ملک اجاره­ای
  • رسیدگی به سؤالات مستأجران و متقاضیان ملک
  • تنظیم قرارداد اجاره
  • انتقال مستأجران به داخل ملک مورد نظر
  • انتخاب نامزدهای مناسب
  • جمع‌آوری درآمدهای اجاره

در اینجا دپارتمان ­های املاک پس از انجام این فرایندها، مسائل مربوط به نگهداری را هماهنگ خواهند کرد و در نهایت صورت‌های مالی و هرگونه اطلاعات مربوط به ملک و… را به مالک‌ها ارائه می‌دهند.

نکته مهم و قابل‌ذکر در این بخش این است که فعالیت آژانس­ های دپارتمانی اغلب محدود به یک محله یا منطقه نبوده و بیشتر این آژانس­ ها کل شهر را پوشش می­دهند. حتی برخی از این آژانس ­های دپارتمانی با راه­اندازی شعبات مختلف در سایر شهرها، فعالیت­های کشوری دارند.

بخش­های مختلف دپارتمان ­های املاک

در این بخش از مقاله قصد داریم تا شما را با قسمت­های مختلف دپارتمان املاک آشنا سازیم. دپارتمان­های املاک اغلب شامل بخش ­های زیر می­شوند:

  • تجاری
  • مسکونی
  • اداری
  • بازاریابی دیجیتال
  • امور مشتریان
  • دارایی و سرمایه­گذاری
  • مدیریت تسهیلات
  • انجام قراردادهای متعدد
  • منابع انسانی و مدیریت

وظایف اصلی آژانس املاک چیست؟

آژانس املاک و مستغلات اگر مجوز رسمی و قانونی از سوی دولت داشته باشد می‌تواند فعالیت کند. کار آژانس املاک این است که فهرستی از فایل‌های خریدوفروش یا رهن و اجاره را تهیه و به متقاضیان عرضه می‌کند. در این آژانس‌ها، مشاوران املاکی فعالیت می‌کنند که خدمات متعدد و گوناگونی را به مشتریان ارائه می‌دهند. این خدمات می‌تواند شامل کمک به خریداران ملک باشد تا روند معاملات آن‌ها به خوبی و آسانی پیش برود. برخی دیگر از مشاوران املاک نیز کارهای متعدد اداری را برای مشتریان خود به جهت تنظیم قرارداد بهتر انجام می‌دهند.

خوب است بدانید که آژانس‌های املاک علاوه بر روش‌های مرسوم، فایل‌های خود را در پلتفرم‌های آگهی معتبر نظیر دیوار و شیپور به صورت آنلاین معرفی می‌کنند. وظایف آژانس املاک فارغ از اینکه کفی یا دپارتمانی باشد به موارد ذکر شده در زیر خلاصه می‌گردد:

  • یافتن ملک مناسب برای خریدار و مستأجر
  • پیدا کردن مشتری مناسب برای مالک
  • شرکت در مذاکرات و نیز انجام امور ضروری برای معاملات
  • مشاوره برای قیمت‌گذاری
  • ارزیابی املاک از نظر قیمت و…
  • بازاریابی برای فایل‌ها

با این وجود، در نهایت وظیفه اصلی بنگاه‌های املاک این است که مشتریان را در فرایند معاملات همراهی کنند. مشاوران املاک نمی‌توانند هیچ‌گونه اختیاری در تصمیم‌گیری نهایی مشتریان خود داشته باشند. به همین جهت «مشاوره و راهنمایی» اصلی‌ترین وظیفه خدمات آژانس­های املاک است.

یک دپارتمان املاک خوب چه کارهایی انجام می‌دهد؟

کار یک دپارتمان املاک خوب که به دنبال این است تا وظایف خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهد این است که با مالک و مستأجر به صورت کاملاً مستقیم ارتباط برقرار می­کند. آن‌ها همواره سعی می­کنند تا در وقت شما صرفه‌جویی کرده و دیگر نگران مدیریت اجاره‌های خود، جمع‌آوری اجاره، رسیدگی به امور مربوط به تعمیر و نگهداری، پاسخگویی مرتب به شکایات مستأجر و حتی پیگیری اخراج آن‌ها نخواهید بود.

یک دپارتمان خوب و باتجربه همواره دانش خود را در مورد ملک شما بروز نگه می‌دارد و این اطمینان را به شما می‌دهد که بر روی سرمایه شما بهترین مدیریت و عملکرد را انجام می‌دهد. این­گونه می‌توان گفت که یک دپارتمان یک پیمانکار مستقل است و شما را از دردسرهای روبرو شده با مستأجر بی‌نیاز می‌سازد.

چه نقش‌هایی در دپارتمان املاک وجود دارد؟

پس از این­که متوجه شدیم که دپارتمان املاک چه معنایی دارد،  حال وقت آن است تا به جنبه­ها و نقش‌های متنوعی که در این حرفه وجود دارد نیز اشاره کنیم. این جنبه‌ها و نقش‌ها عبارت‌اند از:

  • مدیریت حساب‌ها و دارایی‌های املاک و مستغلات
  • شرکت در دادرسی با مستأجران، ‌ پیمانکاران و نیز آژانس‌های بیمه

در دپارتمان­ های املاک آموزش وکلا بر عهده دعاوی است که عملکرد کاملاً جداگانه‌ای دارند. توجه ویژه به قانون مالک و مستأجر نیز یکی دیگر از نقش‌های دپارتمان­های املاک است که معمولاً اخراج، عدم پرداخت، آزار و اذیت، کاهش خدمات از پیش تعیین شده و مزاحمت عمومی افراد، از جمله حقوقی هستند که بیشترین توجه دپارتمان را به خود جلب می‌کند.

نتیجه‌گیری

بسیاری از مردم با مشاوران و بنگاه ­های کوچک املاک و مستغلات آشنایی نسبی دارند. ممکن است که واژه دپارتمان املاک در رسانه­ ها به گوش عموم مردم خورده باشد، اما به طور دقیق تصویری از دپارتمان­های املاک در ذهن مردم شکل نمی­گیرد. دپارتمان­های املاک دارای بخش­های متعدد و گوناگونی هستند که هر کدام از آن­ها به‌صورت کاملاً تخصصی روی حوزه ­ای خاص مشغول به فعالیت هستند. به عبارتی مشاوران در آژانس ­های املاک سنتی، مجموعه ­ای از وظایف را بر عهده دارند، اما در دپارتمان ­های املاک شرایط بدین صورت نیست.

در دپارتمان­های املاک برای هر کدام از کارمندان وظایف ویژه و مشخصی تعیین شده است. در این عرصه، مشاوران در حوزه­ های خود کاملاً متخصص هستند. یکی از ویژگی­های مهم این آژانس­ ها، انحصاری بودن مشاوران است، بدین صورت که در دپارتمان املاک یک مشاور می­تواند نماینده انحصاری خریدار یا مستأجر باشد. همچنین گفتنی است که رسیدگی به امور در آژانس­ های دپارتمانی، دقیق­تر از آژانس­های کفی انجام ­می­شود. البته لازم به ذکر است که این به معنای عدم کارکرد آژانس­های املاک سنتی نیست.

سوال داری شمارتو بذار

هر سوالی داری بپرس حداکثر تا پایان وقت اداری امروز بهت زنگ میزنیم

برای دوستات بفرست

بنگاه املاک

آموزش بنگاه داری املاک

همانطور که می دانید کار کردن در بنگاه املاک فضایی است که رقابت در آن زیاد بوده و صاحبان این حرفه برای رسیدن به بیشترین سود و جذب مشتری، کوشش زیادی می کنند. یقینا داشتن شرایط بنگاه داری به تنهایی کافی نیست و باید یکسری اصول اصلی را در این حوزه فرا بگیرید. در این مطلب از سایت آموزش املاک به برخی از ویژگی ها و فوت و فن های لازم برای تبدیل شدن به یک مشاور املاک موفق برای بنگاه داری میپردازیم.

توضیحات بیشتر »
جلب اعتماد مشتری

جلب اعتماد مشتریان املاک

جلب اعتماد مشتری یکی از عناصر اساسی موفقیت هر سازمان و کسب و کار است. اعتماد، پایه‌ای استوار برای ارتباطات سالم و مثبت با مشتریان است، که تاثیر بسزایی در رشد و پیشرفت هر نهادی دارد. وقتی مشتریان به یک برند یا شرکت اعتماد کنند، احتمال انتخاب مجدد و همچنین توصیه به دیگران برای استفاده از محصولات یا خدمات ارائه شده، افزایش می‌یابد. از روش‌های جلب اعتماد مشتری می‌توان به ارائه خدمات با کیفیت، ارتقاء تجربه مشتری، پاسخگویی به نیازها و انتظارات، ارائه اطلاعات صادقانه و مفید، و ایجاد ارتباطات فردی با مشتریان اشاره کرد

توضیحات بیشتر »
تفاوت بالک و تراس

تفاوت بالکن و تراس         

یکی از مباحثی که هنگام خرید ملک و آپارتمان برای مشتریان از موضوعات حائز اهمیت به شمار می‌آید، وجود بالکن و تراس در یک خانه محسوب می‌گردد. جالب است، برخی از کلمات در میان عامه مردم بدون در نظر گرفتن معنای واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به خصوص کلماتی مانند تراس و بالکن که هر دو وارد زبان فارسی شده‌اند و اکثراً این دو کلمه را با هم اشتباه می‌گیرند اما در واقعیت و در علم معماری، تفاوت بالکن و تراس مشخص است

توضیحات بیشتر »
سبد خرید

در مورد دوره‌ها سوال داری

شمارتو بزار :

Call Now Button