آیا می­دانید کد رهگیری املاک چیست؟ از سال 1387 دولت جمهوری اسلامی ایران برای به دست آوردن آمار دقیق و جامع در حوزه مسکن، ثبت تمام معاملات مسکن را به صورت هوشمند تغییر داد و از آن سال به بعد تمامی قراردادهای دست‌نویس بی‌اعتبار شدند! لذا از آن تاریخ، تمامی خریداران و فروشندگان موظف‌اند تا با ارائه مدارک به یک مشاور املاک، از طریق سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مشخصات ملک خود را ثبت نمایند.

در این مقاله از سایت آموزش املاک قصد داریم تا شما را با نحوه گرفتن کد رهگیری آشنا سازیم.

همانطور که می­دانید نمونه‌های مختلفی برای کد رهگیری املاک وجود دارد که بر حسب نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند:

  • کد رهگیری برای املاک قولنامه‌ای
  • کد رهگیری برای املاک اجاره‌ای یا کد رهگیری اجاره‌نامه

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد رهگیری املاک

برای دریافت کد رهگیری املاک نیاز به یکسری مدارک دارید که در ذیل به آن­ها اشاره می­کنیم:

  • اصل مدارک هویتی خریدار و فروشنده (شامل کارت ملی هوشمند و شناسنامه، کارت اقامت برای اتباع و…)
  • اصل مدارک مالکیت (شامل سند، قولنامه، بنچاق، وکالت نامه و گواهی انحصار و…)
  • گرفتن تاییدیه کد پستی ملک مورد نظر (از اداره پست منطقه)
  • الزام به حضور دو شاهد (هر طرف قرار داد یک نفر شاهد به همراه مدارک شناسایی)
  • برگه کارشناسی ملک فنی و حقوقی (برای مبالغ بالا)
  • پرکردن فرم پیش­ نویس قرارداد با کد رهگیری در زمان حضور در دفتر املاک و مهر مشاور املاک

نمونه کد رهگیری جعلی

پس از مطرح شدن کد رهگیری املاک از سوی دولت برای آمار دقیق‌تر، برخی از افراد با این تصور که کد رهگیری مالیات زیادی را به آن‌ها تحمیل می­کند، از دادن کد رهگیری اصلی خودداری می­ نمایند. همچنین گاها دیده شده است که برخی افراد سودجو به دادن کد رهگیری جعلی هم دست می‌زنند. لذا برای جلوگیری از این مسئله حتما صحت کد رهگیری دریافتی خود را بررسی نموده و از آن مطمئن شوید.

نحوه دریافت کد رهگیری املاک از طریق پیامک

جهت دریافت کد رهگیری از طریق پیام کوتاه، تنها کافی است کد ملی یکی از طرفین قرارداد و کد رهگیری قرارداد خود را با فرمِ «کدملی#کدرهگیری» به شماره 110203001 ارسال نمایید.

کد رهگیری املاک چند رقمی است؟

کد رهگیری املاک در سمت چپ برگه‌ چهارم مبایعه‌نامه آمده است. همچنین بهتر است بدانید که کد رهگیری  13 رقمی بوده و از طریق پیام کوتاه به فروشنده و خریدار ارسال می‌شود.

نحوه بازیابی کد رهگیری املاک چگونه است؟

در صورت فراموشی و یا گم کردن کد رهگیری ملک خود می‌توانید با مراجعه کردن به همان دفتر املاک یا دادن اطلاعات قرارداد به اتحادیه مشاورین، کد رهگیری خود را بازیابی نمایید.

دریافت کد رهگیری املاک در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور

شما می‌توانید با ارائه مدارک لازم برای کد رهگیری املاک به مشاور املاکتان، در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مشخصات ملک خود را به راحتی ثبت نمایید. لازم به ذکر است که در سمت چپ برگه چهارم مبایعه‌ نامه‌های پرینتی، کد رهگیری قرارداد (املاک) درج شده است.

دریافت وام با کد رهگیری املاک

پس از افزایش بی‌رویه قیمت اجاره خانه در کشور، دولت به فکر تامین تسهیلاتی برای اجاره خانه در نظر گرفت. لذا بهتر است بدانید که عنصر مهم و پیش‌نیاز جهت دریافت وام اجاره خانه، کد رهگیری موجود در قولنامه ملک است که بدون داشتن آن دریافت وام امکان‌پذیر نیست.

چند نکته مهم در گرفتن کد رهگیری املاک

همانطور که پیش­تر نیز اشاره کردیم، دولت برای جلوگیری از کلاهبرداری و فروش چندباره یک ملک، ثبت معاملات در رایانه و ایجاد کد رهگیری و مهر دیجیتال را اجباری کرد. بر این اساس در سامانه ثبت املاک برای هر ملک یک کد رهگیری تعریف شده و در سراسر کشور این کد قابل پیگیری است.  از این رو، از نظر اتحادیه مشاوران املاک و شورای حل اختلاف، تنها معاملاتی معتبر هستند که حتماً در متن مبایعه­نامه کد رهگیری ذکر شده باشد.

  • قانون کد رهگیری املاک برای خریدار و فروشنده ملک

خریدار و فروشنده باید با امنیت خاطر اقدام به انجام معامله نمایند و این امر از طریق ارتباط با سامانه ثبت محقق می­شود بدین صورت که با وارد نمودن پلاک ثبتی می­توان از شرایط سند مورد نظر مطلع شد. این امر از بروز تخلفات جلوگیری نموده و از طریق ارتباط با سازمان ثبت احوال هویت فرد را شناسایی و از جعل جلوگیری می‌گردد. همچنین افراد می‌توانند در هنگام خرید، با استعلام از شهرداری شهر خود از واقع شدن ملک در طرح‌هایی همچون مترو، فضای سبز و… آگاهی پیدا نمایند.

  • مالیات کد رهگیری املاک

بسیاری از مستاجران برای دریافت کد رهگیری ملک خود با دردسرهای زیادی مواجه می­شوند چرا که برخی از مالکان برای فرار از مالیات در این مورد همکاری لازم را ندارند. اما در نهایت این کار به ضرر هر دو طرف تمام شده و عدم دریافت کد رهگیری برای موجر و مستاجر درسرهای زیادی بهمراه خواهد داشت.

  • اطلاعاتی که با دریافت کد رهگیری ملک به دست می‌آید

جالب است بدانید که با استفاده از این طرح می‌توان از میزان بدهی صاحب ملک به بانک مطلع شد، حتی میزان بدهی مالیاتی صاحب ملک نیز از طریق سامانه ثبت معاملات ملکی قابل تشخیص است. در کنار سامانه ثبت معاملات املاک، جعبه سیاهی وجود دارد که در زمانی که مشاور املاک با رمز عبور و شناسه صنفی خود وارد سامانه می‌شود، هرگونه استعلامی که توسط وی انجام گیرد، در سامانه به ثبت می‌رسد. لذا اگر ملک مورد نظر هیچگونه مشکلی نداشته باشد، سامانه آن را به عنوان یک معامله سالم ثبت کرده و برای آن کد رهگیری صادر می­نماید.

کد رهگیری املاک

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با نحوه دریافت کد رهگیری املاک آشنا سازیم. شما می­توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دریافت و استعلام کد رهگیری ملک مورد نظر خود به سایت آموزش املاک مراجعه نمایید. دریافت کد رهگیری املاک و انجام امور حقوقی به صورت صحیح، به شما کمک می کند که بتوانید به عنوان مشاور درجه یک در منطقه خود شناخته شده و موجب جلب اعتماد مشتریانتان شوید.

سوال داری شمارتو بذار

هر سوالی داری بپرس حداکثر تا پایان وقت اداری امروز بهت زنگ میزنیم

برای دوستات بفرست

بازار هدف

شناسایی بازار هدف، مهمترین کار یک مشاور املاک

بازار هدف مشاور املاک به دلیل رقابتی بودن این حرفه، برای مشاورین املاک بسیار مهم است تا موفقیت خود را به حداکثر برسانند. بدون اهداف روشن و یک برنامه مؤثر، یک مشاور املاک ممکن است برای دستیابی به نتایج مطلوب در زمینه خود تلاش کند. این مقاله به بررسی فرآیند شناسایی و تعریف بازار هدف برای آژانس‌های املاک می‌پردازد و بینش‌های ارزشمندی را در مورد چگونگی تعیین اهدافی که منجر به نتایج ملموس می‌شوند، ارائه می‌کند

توضیحات بیشتر »
متن آگهی املاک

چرا متن آگهی املاکم خوب نیست؟

چرا متن آگهی املاکم خوب نیست؟ ممکن است این سوال در ذهن شما نیز شکل بگیرد. در واقع متن آگهی باید به طور کامل از قابلیت‌ها و مزایای ملک خاصی که مورد تبلیغ قرار می‌گیرد، تعریف کند. این مسئله می‌تواند اثرات منفی‌ بر روی جذب مشتریان را کاهش دهد و احتمال فروش سریع ملک را فراهم آورد. خوب است بدانید که عوامل مختلفی می‌توانند به عدم جذابیت متن آگهی املاک منجر شوند…

توضیحات بیشتر »
جزیره در املاک

همه چیز درباره جزیره در آشپزخانه

جزیره در آشپزخانه، طراحی جدیدی که زیبایی دوچندان به آشپزخانه‌ها بخشیده است. شاید بتوان گفت که در حال حاضر اکثر افرادی که برای خرید منزل به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند به دنبال خانه‌هایی هستند که در آشپزخانه جزیره داشته باشند. به راستی این سبک از طراحی چگونه است؟ و چه مزایا و معایبی را به همراه دارد؟ در در این مقاله به این سبک طراحی می‌پردازیم.

توضیحات بیشتر »
سبد خرید

در مورد دوره‌ها سوال داری

شمارتو بزار :

Call Now Button